Pratite nas

X-15_Mounted_to_B-52-wiki

Svjetsko je zrakoplovstvo prevalilo golem put od prvog leta braće Wright. Orville i Wilbur, kako su se zvali, te su davne 1903. godine ušli su u povijest ljudskog roda pionirskim letom u trajanju od tek 12 sekundi, prevalivši 37 metara i postigavši pri tom brzinu od 11 km/h. Današnji zrakoplovi, s više od jednog stoljeća razvoja iza sebe, višestruko nadmašuju brzinu zvuka (koja pak odgovara brzini od jednog maha, odnosno 1.225 km/h) i prava su remek-djela inženjerstva. Saznajmo koji su najbrži strojevi kojima su se ljudi ikad kretali kroz atmosferu!

10. Suhoj Su-27 Flanker

Razvijen kao odgovor na američki F-15, ušao je u sastav sovjetskog zrakoplovstva sredinom 1980-ih godina. S maksimalnom brzinom od 2,35 maha (ili 2.500 km/h), Su-27 predstavlja vrhunac umijeća sovjetskih zrakoplovnih inženjera. U praksi iznimno uspješan, doživio je niz nadogradnji i novih verzija, od kojih su neke i danas vrlo kompetitivne mnogo mlađim suparnicima.

Su-27 Flanker (Credit: Wikipedia)

Su-27 Flanker (Credit: Wikipedia)

9. General Dynamics F-111 Aardvark

Taktički bombarder F-111 Aardvark bio je najnapredniji zrakoplov tog tipa kad je ušao u operativnu upotrebu 1967. godine. Sposoban dosegnuti brzinu od 2,5 maha (2.655 km/h) i nositi preko 14 tona bombi – uključujući i one atomske – masovno je korišten u Vijetnamskom ratu, a labuđi pjev imao je tijekom Zaljevskog rata 1991. godine. Eskadrile opremljene s F-111 tada su izbacile 80% svih laserski navođenih bombi korištenih tijekom tog sukoba te uništile preko 1.500 iračkih tenkova. Povučen je iz upotrebe krajem tog desetljeća.

F-111 Aardwark (Credit: flyinginthespirit.cuttys.net)

F-111 Aardwark (Credit: flyinginthespirit.cuttys.net)

8. McDonnell Douglas F-15 Eagle

Ovaj izniman borbeni stroj nastao je nakon što je Zrakoplovstvo Sjedinjenih Država saznalo za MiG-25. Ovaj im se tada, temeljem iznimno šturih podataka prikupljenih s onu stranu Željezne zavjese, činio nadmoćnim svemu što su imali u arsenalu. Silne su milijarde dolara uložene u razvoj adekvatnog odgovora, a rezultat je bio F-15. Sposoban je letjeti nešto brže od 2,5 maha (2,655 km/h) i naoružan je do zuba; s preko stotinu pobjeda u izravnim zračnim borbama i bez ijednog vlastitog izgubljenog primjerka, F-15 Eagle jedan je od najuspješnijih borbenih zrakoplova ikad izgrađenih.

F-15 Eagle (Credit: Wikipedia)

F-15 Eagle (Credit: Wikipedia)

7. Mikojan MiG-31 Foxhound

Veliki, snažni MiG-31 početkom 1980-ih je ušao u sastav sovjetske zračne obrane kao presretač sposoban letjeti na vrlo velikim visinama. Zamišljen kao zamjena za MiG-25, trebao je obraniti golemi sovjetski zračni prostor od američkih zrakoplova SR-71 Blackbird i B-1 Lancer. Postiže brzinu od 2,83 maha (3.000 km/h), dok mu je maksimalna operativna visina 21 km. Zadužen za brzo presretanje svake prijetnje, prva je crta obrane ruskog teritorija. U sastavu zračnih snaga ostat će barem do 2030. godine.

MiG-31 Foxhound (Credit: aircraftinformation.info)

MiG-31 Foxhound (Credit: aircraftinformation.info)

6. North American Aviation XB-70 Valkyrie

Golemi, preko 240 tona teški XB-70 konstruiran je krajem 1950-ih godina kao strateški nuklearni bombarder. Dosezao je brzinu od 3,02 maha (3.219 km/h) i maksimalnu operativnu visinu leta od preko 21. kilometra. Ovako ekstremna brzina bila je potrebna iz dva razloga: da izbjegne sovjetske presretače i da utekne pred nuklearnim udarom nakon bombardiranja svojih ciljeva. Ulaskom u upotrebu prvih sovjetskih projektila zemlja-zrak, kojima je iznad SSSR-a oboren špijunski zrakoplov U-2, uvjetovano je otkazivanje ovog projekta, tako da su u konačnici proizvedena tek dva primjerka.

XB-70 Valkyrie (Credit: articleslab1.blogspot.com)

XB-70 Valkyrie (Credit: articleslab1.blogspot.com)

5. Bell X-2 Starbuster

Zajednički eksperimentalni projekt kompanije Bell, američkog Zrakoplovstva i NACA-e (prethodnica NASA-e), X-2 je letio tek dvije kratke godine. 1956., godinu dana nakon prvog leta, dosegnuo je brzinu od 3,2 maha (3.370 km/h), što je ujedno bila i posljednja misija ovog aparata. Tom je prilikom, naime, poginuo pilot koji je upravljao zrakoplovom, zbog čega je ukinut cjelokupni program.

X-2 Starbuster (Credit: globalsecurity.org)

X-2 Starbuster (Credit: globalsecurity.org)

4. Mikojan MiG-25 Foxbat

MiG-25 je najbrži borbeni zrakoplov koji je ikad ušao u operativnu upotrebu. Zamišljen kao odgovor na upade američkih špijunskih zrakoplova u sovjetski zračni prostor, proizvodio se od 1964. do 1984. godine. Trebao je presresti i oboriti svakog uljeza koji se drzne prići SSSR-u, stoga je bio sposoban dosegnuti brzinu od čak 3,2 maha (3.520 km/h). Mada naoružan raketama zrak-zrak, nikad nije dobio priliku zapucati na mrske mu suparnike; još od 1960. godine, kada je iznad SSSR-a oboren američki U-2, špijunski su se zrakoplovi oprezno šuljali uz sam rub sovjetskog teritorija i nisu riskirali izravnu konfrontaciju.

MiG-25 Foxbat (Credit: duxumaid.blog.com)

MiG-25 Foxbat (Credit: duxumaid.blog.com)

3. Lockheed YF-12

Krajem 1950-ih razvijen je YF-12, prototip čija je namjena bila presretati neprijateljske zrakoplove koji bi se kretali brzinama iznad 3 maha. Prvi je put poletio 1963. godine i tijekom testiranja postigao brzinu od 3,2 maha (3.520 km/h) te visinu od čak 24,5 km. Iznimnim performansama unatoč program je ubrzo ukinut, jer je YF-12 prije polijetanja zahtijevao nekoliko sati pripreme što posade, što samog aparata. Iako ga se Zrakoplovstvo odreklo, nastavio je letjeti za NASA-u sve do 1978. godine.

YF-12 (Credit: Wikipedia)

YF-12 (Credit: Wikipedia)

2. Lockheed SR-71 Blackbird

Zrakoplovstvo Sjedinjenih država koristilo je SR-71 od sredine 1960-ih do kraja 20. stoljeća. Riječ je o izviđačkom zrakoplovu nastalom na temelju YF-12, sposobnom dosegnuti brzinu od 3,3 maha (3.540 km/h) i približno 24 km nadmorske visine. Prvi je stealth-zrakoplov u operativnoj upotrebi, a jedina taktika koju su njegovi piloti primjenjivali u slučaju da budu napadnuti jest jednostavno povećati brzinu, a ovaj iznimni stroj bi ih odnio u sigurnost.

SR-71 Blackbird (Credit: Wikipedia)

SR-71 Blackbird (Credit: Wikipedia)

1. North American X-15

Eksperimentalna letjelica američkog Zrakoplovstva i NASA-e, X-15, uvjerljivo je najbrži zrakoplov s posadom ikad izgrađen; njegov brzinski rekord od fantastičnih 6,7 maha (7.200 km/h) postignut je davne 1967. godine i još nije nadmašen. Osim nestvarne brzine, X-15 također je i letio ekstremno visoko: u dva je navrata prešao granicu svemira (100 km nadmorske visine) što je pilota koji je njime upravljao ujedno kvalificiralo i astronautom. Među pilotima koji su letjeli na X-15 bili su i Neil Armstrong – koji će nekoliko godina kasnije postati prvi čovjek na Mjesecu – te Joe Engle, kasniji pilot i zapovjednik Space Shuttlea.

X-15 (Credit: new-worlds.org)

X-15 (Credit: new-worlds.org)

Izvor: MigFlug/Live Science

Nastavi čitati
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Hi-tech

Huawei će koristiti TomTom kao alternativu Google kartama

Objavljeno

-

Objavio

Kinesko-američki odnosi su završili pogubno za Huawei i odsjekli tvrtku u potpunosti od Googlea i Google usluga. S obzirom na to da se Huawei više nije mogao osloniti na GMS (Google Mobile Services), neophodno je bilo pronalaženje alternative i novog partnera. Dobra vijest za sve korisnike Huaweija je ta da su pronašli alternativu Google kartama i to u nizozemskoj tvrtki TomTom.

Kineski gigant sklopio je dogovor s nizozemskom tvrtkom TomTom koja se bavi pružanjem lokacijske tehnologije, te će im omogućiti korištenje karata, prometnih informacija i navigacijske softvere koji će služiti za razvoj vlastitih mobilnih aplikacija.

Ovaj dogovor je pozitivan korak za Huawei jer znači da kompanija poduzima što više koraka kako bi smanjila učinke američke trgovinske zabrane. Pošle godine, SAD je stavio Huawei na vladinu crnu listu nazvanu “Entity List”, koja sprječava američke kompanije da posluju s Huaweijem bez posebne licence, a kao razlog tome navode zabrinutost za nacionalnu sigurnost.

Kao rezultat toga, Google je zabranio Huaweiju pristup svim aplikacijama koje su u vlasništvu Googlea, a tu se našla i aplikacija Google karte. Huawei se godinama oslanjao na američke softvere i komponente za svoje pametne telefone.

Iako američka zabrana nije velika stvar za Huawei u Kini gdje su Google usluge ionako blokirane, važna im je na međunarodnoj razini jer se mnogi kupci oslanjaju na Google aplikacije.

Hoće li Huawei ostati na američkoj “Entity” listi, nije poznato. Huawei nije bio predmet pregovora u prvoj fazi američko-kineskog trgovinskog sporazuma, potpisanog prije nekoliko dana. U stvari, neposredno prije nego što su obje zemlje potpisale sporazum, ministar financija Steven Mnuchin rekao je da na Huawei ne gleda kao na “šahovskog pijuna” i da je tvrtka dio dijaloga o nacionalnoj sigurnosti, a ne ekonomskog dijaloga. To bi u konačnici značilo da bi se o tome pitanju trebalo pregovarati odvojeno.

Nastavi čitati

Hi-tech

Na noć s robotom bi pristala četvrtina žena i trećina muškaraca

Biste li i vi pristali na seks s robotom?

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Realbotix

Čak trećina muškaraca i četvrtina žena bi provela noć s robotom. Ako su seks roboti i bili neki tabu kad se za njih prvi put čulo – više izgleda da nisu.

To da robot može greškom pošpricati zaposlenike Amazona jakim suzavcem nije sporno. Može on i nešto drugo. Barem oni njegovi čovjekoliki rođaci, jer već znamo da ima realno napravljenih robota za nešto intimnije stvari.

Strastvena noć s umjetnom inteligencijom

Provedeno je istraživanje o razonodi za odrasle vezano uz internet, robote, virtualnu stvarnost i slične napredne tehnologije. Pokazalo je neke prilično zanimljive podatke.

Naime, istraživanje portala za pronalaženje partnera Saucydates propitkivalo je utjecaj modernih tehnologija na navike “u spavaćoj sobi”.

Obuhvatili su gotovo 30 tisuća ispitanika koji su bili podijeljeni na muškarce, žene i transseksualne osobe.

Pitanja u anketnom upitniku su se bavila gledanjem pornografije online i korištenjem tehnologija virtualne stvarnosti za te potrebe. Također su ih zanimale navike korištenja raznih tehnoloških pomagala koja su sezala sve do robota i umjetne inteligencije.

Foto: YouTube

Zanimljivo je da bi otprilike jedna trećina muškaraca i jedna četvrtina žena te čak polovica transseksualnih osoba odgovorila potvrdno. Pitanje je, dakako, bi li se upustili u vođenje ljubavi s robotom kojeg pokreće umjetna inteligencija.

Dio populacije koji je najotvoreniji za ovu ideju

Najzainteresiraniji dio populacije za ovakvu vrstu aktivnosti su dvije skupine. Prema dobi su tako nečemu naklonjeni ispitanici u dobi od oko 18 godina, kao i oni starosti od 40 do 50 godina.

Prilično je zanimljivo i to da je oko 40% ispitanika reklo kako nije gledalo pornografiju u VR tehnici, ali bi voljelo isprobati. To onda otvara velik potencijal za razvoj takvog tržišta.

Zaključak svega je da transseksualne osobe imaju najveći interes i prepoznati su kao rani prihvatitelji tehnologija u području zabave za odrasle. Općenito su moderne tehnologije i njihovi dosezi privlačniji mlađima.

Nastavi čitati

Hi-tech

Xiaomi svoj Poco brend pretvara u novu tvrtku

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Xiaomi

Prošle godine Xiaomi je uspio nadmašiti OnePlus lansiranjem snažnog Pocophone F1 pametnog telefona kojeg su opremili Snapdragon 845 procesorom, i to sve za samo 300 dolara. Kineska tvrtka najavila je da će se taj pod-brend sad pretvoriti u potpuno novu tvrtku naziva Poco. Izvršni direktor tvrtke izjavio je za TechCrunch kako je došlo vrijeme da Poco postane samostalan.

Foto: Xiaomi

Xiaomi je četvrti najveći proizvođač pametnih telefona na svijetu, a posebno je popularan u Indiji. Iako se pretežito bavi prodajom uređaja srednjeg i nižeg ranga, 2018. godine lansirao je Poco pod-brend kako bi se mogao natjecati s pametnim telefonima visokog ranga kao što su Samsung, OnePlus i drugi.

Xiaomi već ima svoje pod-marke, a to su Mi/ Redmi, koje su stvorili za prodaju pametnih telefona, računala, televizora i drugih proizvoda u Europi i na drugim tržištima. Ti pod-brendovi ostaju pod Xiaomijem, dok će se Poco pretvoriti u potpuno novu tvrtku.

Detalji o budućim Poco proizvodima još nisu poznati, a šef Poco brenda Alvin Tse izjavio je da Poco radi na drugim pametnim telefonima i ostalim kategorijama proizvoda. Također nije poznato koje će resurse (proizvodnja, marketing) nova tvrtka dijeliti s Xiaomijem.

Poco će se pridružiti prepunom i relativno teškom tržištu koje nije puno poraslo u posljednjih nekoliko godina. Xiaomi odnedavno proizvodi i premium uređaje poput K20 Pro i CC9, pa će se Poco osim s ostalim proizvođačima, također natjecati i s vlastitim tvorcem.

Nastavi čitati

Preporučeno