U zrakoplovnoj industriji traje velika utrka tko će prvi napraviti hipersoniču letjelicu koja će nadmašiti SR-71 Blackbird.
Iako je umirovljen još 1990-ih, špijunski veteran SR-71 i dalje drži rekord kao najbrži zrakoplov ikad, s postignutom brzinom od 3.540 km/h. Sada je cilj napraviti avion koji postiže brzine iznad 5 maha (hipersonične brzine, odnosno iznad 6.171 km/h), a Boeing misli da je osmislio pravi dizajn.
Beoing ne miruje – nakon što su na CES-u predstavili drona koji može podići više od 200 kilograma tereta, na SciTech forumu Američkog instituta za aeronautiku i astronautiku predstavili su model svoje sljedeće generacije demonstratorske hipersonične letjelice. Dupli rep i koncept krila koja se sužavaju prema vrhu još nisu odobreni za cjelovit razvoj, ali Boeingov voditelj hipersoničnog istraživanja rekao je da je ovo izvediv dizajn.
Boeingov dizajn hipersoničnog aviona. Foto: Boeing
Boeingov trenutni dizajn gradi se na prethodnim uspjesima hipersoničnih letjelica, uključujući i bespilotni X-51, avion koji je srušio rekorde 2013. godine kada je brzinom od 5,1 maha letio tri i pol minute prije nego je ostao bez goriva i srušio se u ocean. Izazov nije samo u izgradnji aviona koji može postići brzine od 5 maha, nego i u tome da može usporiti kako bi sletio.
Kako bi riješili to pitanje, Boeing i Lockheed Martin ispituju dizajne s turbomlaznim motorima, tip motora koji se već dugo koristi u komercijalnim zrakoplovima, kako bi se postigle brzine od 3 maha prije nego se pogon zamijeni za dualni nabojno-mlazni motor (eng. ramjet) ili pulsno-mlazni motor (eng. scramjet). Ovi tipovi motora s kompresorom funkcionalni su samo na brzinama iznad 3 maha i mogu pružiti dovoljno energije da pokrenu letjelicu i do brzina iznad 5 maha.
Planovi koje Lockheed Martin ima za svoju letjelicu SR-72, koju razvijaju u suradnji s američkim Ratnim zrakoplovstvom i američkom vojnom agencijom DARPA, imaju sličan dizajn kao i letjelica koju je Boeing predstavio prošli tjedan. Datum lansiranja SR-72 bit će nekad u 2030. godini, iako postoje svjedoci koji su vidjeli bespilotnu demonstratorsku letjelicu iznad tvrtkinih postrojenja u Kaliforniji, što znači da su u Lockheed Martinu možda postigli puno više nego se očekivalo.
I Kina ima nekoliko aktivnih programa istraživanja i razvoja sustava hipersoničnog leta, uključujući i hipersoničnu svemirsku letjelicu i pulsno-mlazne motore koji su već testirani na brzinama od 7 maha (8.642km/h).
>> Najbrži zrakoplovi na svijetu
Neovisno o tome tko pobijedi u ovoj utrci, razvoj hipersoničnog leta promijenit će budućnost putovanja, istraživanja i vojnog angažmana – za svakoga.