Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Tech

Kako izgleda budućnost hipersoničnog leta?

U zrakoplovnoj industriji traje velika utrka tko će prvi napraviti hipersoniču letjelicu koja će nadmašiti SR-71 Blackbird.

Iako je umirovljen još 1990-ih, špijunski veteran SR-71 i dalje drži rekord kao najbrži zrakoplov ikad, s postignutom brzinom od 3.540 km/h. Sada je cilj napraviti avion koji postiže brzine iznad 5 maha (hipersonične brzine, odnosno iznad 6.171 km/h), a Boeing misli da je osmislio pravi dizajn.

Beoing ne miruje – nakon što su na CES-u predstavili drona koji može podići više od 200 kilograma tereta, na SciTech forumu Američkog instituta za aeronautiku i astronautiku predstavili su model svoje sljedeće generacije demonstratorske hipersonične letjelice. Dupli rep i koncept krila koja se sužavaju prema vrhu još nisu odobreni za cjelovit razvoj, ali Boeingov voditelj hipersoničnog istraživanja rekao je da je ovo izvediv dizajn.

Boeingov dizajn hipersoničnog aviona. Foto: Boeing

Boeingov trenutni dizajn gradi se na prethodnim uspjesima hipersoničnih letjelica, uključujući i bespilotni X-51, avion koji je srušio rekorde 2013. godine kada je brzinom od 5,1 maha letio tri i pol minute prije nego je ostao bez goriva i srušio se u ocean. Izazov nije samo u izgradnji aviona koji može postići brzine od 5 maha, nego i u tome da može usporiti kako bi sletio.

Kako bi riješili to pitanje, Boeing i Lockheed Martin ispituju dizajne s turbomlaznim motorima, tip motora koji se već dugo koristi u komercijalnim zrakoplovima, kako bi se postigle brzine od 3 maha prije nego se pogon zamijeni za dualni nabojno-mlazni motor (eng. ramjet) ili pulsno-mlazni motor (eng. scramjet). Ovi tipovi motora s kompresorom funkcionalni su samo na brzinama iznad 3 maha i mogu pružiti dovoljno energije da pokrenu letjelicu i do brzina iznad 5 maha.

Planovi koje Lockheed Martin ima za svoju letjelicu SR-72, koju razvijaju u suradnji s američkim Ratnim zrakoplovstvom i američkom vojnom agencijom DARPA, imaju sličan dizajn kao i letjelica koju je Boeing predstavio prošli tjedan. Datum lansiranja SR-72 bit će nekad u 2030. godini, iako postoje svjedoci koji su vidjeli bespilotnu demonstratorsku letjelicu iznad tvrtkinih postrojenja u Kaliforniji, što znači da su u Lockheed Martinu možda postigli puno više nego se očekivalo.

I Kina ima nekoliko aktivnih programa istraživanja i razvoja sustava hipersoničnog leta, uključujući i hipersoničnu svemirsku letjelicu i pulsno-mlazne motore koji su već testirani na brzinama od 7 maha (8.642km/h).

>> Najbrži zrakoplovi na svijetu

Neovisno o tome tko pobijedi u ovoj utrci, razvoj hipersoničnog leta promijenit će budućnost putovanja, istraživanja i vojnog angažmana – za svakoga.

Možda će vas zanimati

Tech

Što bi se dogodilo ako uronite ruku u posudu tekućeg dušika? Bi li vam se ruka smrzla do ozeblina? Bi li se razbila čim...

Internet

Sigurno ste do sad naletjeli na neke od bizarnosti na koje je Googleovo auto naletjelo pri snimanju, a u ovom videu pogledajte kompilaciju najčudnijih...

Tech

Trebate izračunati postotak od nekog broja, a ne znate kako? Pročitajte ovaj jednostavan članak i naučite kako se računa postotak. Postotci se koriste za...

Tech

1995. godine grupa znanstvenika NASA-e napravila je testove o tome kako pojedine droge utječu na paukovu sposobnost da izgradi mrežu.

Internet

Odmah da vam kažemo – neizbježan kraj dogodio bi se iznenađujuće brzo. Ako je zapremnina prosječnog lijesa 886 litara, a prosječan volumen ljudskog tijela...

Automoto

Tvrtka Laser Power Systems razvila je automobil pogonjen nuklearnom energijom. Napokon je pronađen način koji će vašem automobilu omogućiti vječni rad bez punjenja. No...

Tech

Rudnik dijamanata Mir u Siberu jedna je od najvećih rupa u tlu koju je čovjek napravio. Duboka je 525 metara i široka 1200m. Let...

Tech

Bumerang je jedan od najstarijih letećih objekata koje je ljudska ruka stvorila. Svi znamo da su ih koristili Aboridžini, no malo je poznato je...