Razmišljaš o stvaranju digitalnog biznisa? Zanima te što sve trebaš znati prije stvaranja vlastitog web projekta? Zašto pokretanje vlastitog bloga ili web projekta u većini slučajeva potpuno propada? Kako izbjeći greške i ostvariti uspjeh vlastitim digitalnim biznisom?
Ako razmišljaš o pokretanju vlastitog web projekta, bloga, web portala ili nekog drugog online biznisa – dobro je poznavati nekoliko osnovnih pravila koja vrijede u svijetu digitalnog biznisa. Iako je u teoriji svaki digitalni projekt drugačiji, u stvarnosti mnogi web projekti imaju sličan put prema uspjehu.
Iskusni digitalni stručnjaci i web majstori znaju gdje leže potencijalni probleme novog web projekta – i nastoje izbjeći greške u počecima. Srećom, pogrešan start ne znači nužno i propast jer u digitalnom svijetu greške možeš ispravljati usputno i prilagođavati rješenja novim trendovima na tržištu.
Planiraš li pokretanje vlastitog digitalnog projekta – u nastavku ti donosimo nekoliko važnih pravila koja će ti vrlo vjerojatno olakšati put prema uspjehu:
Nemoj tražiti podršku ljudi koji te ne razumiju
Činjenica jest da još uvijek živimo u svijetu u kojem malo tko razumije kako funkcionira internet i koje zakonitosti ima online poslovanje. Posebice se to odnosi na starije ljude (npr. tvoje roditelje) kojima je internet još uvijek velika enigma.
Većina ljudi ne razumije ni tvoju želju za pokretanjem digitalnog biznisa, ni tvoje korake u pokretanju digitalnog biznisa. Većini ljudi sve vezano uz digitalni biznis zvuči kao prevara i mnogi će te ljudi odgovarati od pokretanja vlastitog digitalnog projekta.
Nemoj tražiti podršku od ljudi koji te ne razumiju! Jednostavno pravilo koje će ti smanjiti potencijalne probleme i osigurati ti dodanu motivaciju za nastavak. Zatražiš li podršku od ljudi koji te ne razumiju naići ćeš na negiranja i demotiviranja – te će tvoj projekt završiti neslavno i prije nego što je počeo.
Srećom, postoje ljudi koji potpuno razumiju tvoje želje i ideje – te se s takvim ljudima trebaš povezati. U modernom svijetu lako je pronaći svoje pleme, odnosno grupu ljudi koja ima iste ciljeve kao i ti. Primjerice, ekipa s WM foruma. Dakle, pronađi svoje pleme koje će ti dati vjetar u leđa prije i za vrijeme pokretanja online projekta.
Odvoji veliki dio vremena za razvoj novog projekta
Bez obzira na to pokrećeš li mali lokalni projekt ili ogroman projekt kojim želiš pokoriti čitav svijet – vrijeme je presudan faktor koji trebaš uložiti u razvoj svojeg projekta. Činjenica jest da investiranjem nekoliko minuta dnevno nećeš stići daleko.
Želiš li izgraditi kvalitetan projekt – moraš raditi kvalitetno. Iako više vremena ne znači nužno i kvalitetniji rad – činjenica je da ćeš u više vremena stići više toga napraviti. Dakle, ulaganje vremena postaje jedan od temelja uspjeha tvojeg budućeg online projekta.
Iako je pomalo rizično, ponekad je najbolje odbaciti sve ostale projekte i posvetiti se onome što želiš razviti. Dakako, većina ljudi projekte razvija uz stalan posao ili uz druge već stabilne projekte – pa je onda i sam razvoj novog projekta nešto sporiji i slabiji. Bilo kako bilo, vrijeme je ključ uspjeha – i to ćeš vrlo brzo naučiti.
Pripremi stabilnu financijsku konstrukciju za razvoj projekta
Ako nemaš znanje i vrijeme – trebaš imati novac. Iako novac nikako nije ključ životne sreće, činjenica jest da će ti itekako dobro doći kod razvoja vlastitog digitalnog projekta. Novac ti može zatrebati u raznim sferama digitalnog projekta – od analize tržišta, preko razvoja web stranice, grafičkog dizajniranja, optimizacije za web tražilice, pa sve do marketinga i monetizacije web projekta.
Posebice ja važna financijska stabilnost u vrijeme pokretanja projekta. Naime, ako imaš financijsku stabilnost, možeš se lakše fokusirati na razvoj projekta i razmišljanje o potencijalnim poboljšanjima raznih dijelova web projekta. Stoga, osiguraj kakvu-takvu financijsku stabilnost prije pokretanja web projekta.
Kada jednom započneš proces pokretanja vlastitog bloga ili digitalnog biznisa – novac će prije ili kasnije zatrebati u nekom od koraka. Malim ulaganjima lakše ćeš prebroditi početne probleme i tako ranije stići u situaciju da tvoj projekt može početi zarađivati vlastiti novac.
Pronađi suradnike i partnere koji su pametniji od tebe
Ne možeš biti katica za sve. Naime, razvoj web projekta zahtjeva razna znanja i vještine – od programiranja i dizajniranja, preko analiziranja i planiranja pa sve do promoviranja i pisanja sadržaja. Zaista je puno različitih područja koja trebaš pokriti kada startaš web projekt – i zato je iznimno važno imati kvalitetne suradnike i partnere.
Iako u startu možda misliš da sve možeš sam/a, ubrzo ćeš shvatiti kako ti pomoć sa strane uvelike štedi vrijeme i ubrzava razvoj projekta. Kada pronalaziš potencijalne suradnike i partnere – uvijek biraj ljude koji su bolji i pametniji od tebe. Takvi će ti ljudi istinski pomoći ubrzati razvoj projekta – i postići ćeš puno više kvalitetnih stvari u puno manje vremena.
Pripremi marketinški plan jer nikog ne zanima tvoj projekt u startu
Iako zvuči pomalo grubo i demotivirajuće – nikog ne zanima tvoj projekt u startu. Dobro, nećemo se lagati – tvoji roditelji i bližnji vjerojatno će pokazati određeni interes za tvoj projekt (ali to samo iz razloga da ne ispadnu bezobrazni). No, činjenica i dalje vrijedi – nikog ne zanima tvoj projekt u startu.
Svi koji su gradili svoje digitalne biznise susreli su se s tom bolnom činjenicom. Uložiš vrijeme, trud i novac u razvoj lijepog web portala ili bloga – a onda nitko ne dolazi danima i tjednima na taj web. Što god uradiš – imaš osjećaj da tvoj web projekt skuplja prašinu.
Problem ćeš riješiti na način da napraviš vrlo detaljan marketing plan koji će pokriti sve važne segmente i jasno definirati – što, kako i koliko trebaš uložiti (vremena, truda i novaca) da postigneš rezultate koje želiš postići u određenom periodu. Marketing je ključ svakog uspjeha. Uzalud ti najbolji i najljepši web portal na svijetu – ako nitko ne zna za njega. Marketingom ćeš privući ljude, a kvalitetnim sadržajem ih zadržati.
Isprobaj više načina monetizacije za super poslovne rezultate
Nakon što sve ostale korake odradiš super i počneš dobivati prve stotine pregleda na blogu ili web portalu – vrijeme je da kreneš s monetizacijom. Iako na internetu možeš pronaći milijune savjeta o monetizaciji web projekta – jednom kada dođeš u fazu monetizacije stvari ipak nisu onakve kakvima su ih drugi najavljivali.
Srećom, na digitalnim platformama uvijek se možeš “igrati” i isprobavati razne načine monetizacije. Primjerice, ako ti se oglašavanje putem AdSense platforme ne pokaže uspješnim – uvijek možeš testirati servise kao što su Ezoic, AdThrive, MediaVine, itd. Ako se oglašavanje putem oglasa ne pokaže uspješnim uvijek možeš isprobati direktnu prodaju oglasnog prostora ili PR sadržaja, ali i affiliate sustave.
U svakom slučaju, mogućnosti je puno – a na tebi je da pronađeš ono što najviše odgovara tvojem web projektu. Svaki je projekt priča za sebe i stvari često ne završe onako kako su planirane. No, nema veze – važno je da pronađeš izvor zarade koji donosi najviše za tvoj projekt.
Analiziraj i optimiziraj jer time gradiš uspješnu priču
Za razliku od stvarnog svijeta u kojem je sve prepuno nepoznanica – u digitalnom svijetu sve se mjeri konkretnim brojkama. U svakom trenutku možeš znati koliko je korisnika bilo na tvojem blogu ili webu, tko je lajkao objave na društvenim mrežama, koliko je korisnika otvorilo tvoj newsletter, itd. U digitalnom svijetu možeš pratiti metrike i prilagođavati “vodu na svoj mlin”.
Analiziranje je potrebno puno prije samog pokretanja bloga ili web portala, a nastavlja se i u kasnijim fazama razvoja. U većini slučajeva – jedan dio sadržaja donositi će ti odlične rezultate, dok će drugi dio sadržaja donositi prihode na kapaljku. Možeš se koristiti pravilom 80/20 koje ukazuje na to da 20% uloga donosi 80% dobiti.
Optimiziraj sadržaj i strukturu web projekta na način da vrijeme i novac ulažeš u one stvari koje tvoj projekt guraju prema uspjehu. Primjerice, ako vidiš da određena tematika donosi većinski broj posjeta – onda uloži više vremena, truda i novaca u dodatno jačanje te tematike. Optimizacijom weba, sadržaja, monetizacije i poslovanja – stići ćeš do toliko željenog uspjeha. Planiraš li pokretanje vlastitog bloga ili web projekta – želim ti puno uspjeha!