Mikrobiologija

Genetski modificirana gljiva u borbi protiv opake bolesti

Tzv. metarhizium pingshaense

Malarija je iznimno opasna bolest koja svake godine ubija oko 400 tisuća ljudi. Znanstvenici sa Sveučilišta Maryland u SAD-u i s Instituta IRSS u Burkini Fasso otkrili su gljivu koja bi mogla pomoći u borbi protiv te opake bolesti.

Metarhizium pingshaense je, naime, gljiva koja nakon genetske modifikacije emitira paukov otrov te uspješno ubija komarce koji prenose malariju. Tako stoji u provedenom istraživanju.

Stručnjaci su istaknuli kako njihov cilj nije izumiranje insekata već pomoć u zaustavljanju širenja malarije.

Genetski modificirana gljiva Metarhizium pingshaensei je otprije poznata kao prirodni ubojica komaraca anohela. Oni prenose malariju. Spoznavši kako gljive često ne sadrže dovoljnu količinu toksina za ubijanje insekata, stručnjaci su u njih su uveli gene otrovnog australskog pauka.

Laboratorijski testovi su dokazali kako genetski modificirana gljiva brže ubija insekte. Ne samo to, nego je i potrebno manje gljivičnih spora kako bi se posao uspješno obavio. Idući korak je bio testirati gljive u što prirodnijim uvjetima.

U Burkini Fasso je podignuto umjetno selo površine 6500 kvadratnih metara s biljkama, kolibama, hranom i vodom za komarce. Zaštićeno je dodatno dvostrukim slojem mreže protiv dotičnih insekata.

Spore gljiva su pomiješane s uljem sezama te su ‘posute’ po platnenim plahtama. Komarci su morali sletjeti na njih kako bi postali izloženi djelovanju otrovne gljive. Eksperiment je započet s 1500 komaraca, no broj insekata je porastao.

Nasuprot tome, kad je korištena gljiva s paukovim otrovom, nakon samo 45 dana ostalo je svega 13 komaraca. To je bilo nedovoljno za njihovu reprodukciju.  Testiranja su dokazala i da je djelovanje gljive bilo kobno samo za tu vrstu komaraca. Nije bilo utjecaja na ostale insekte, poput pčela.