Foto: Observer/Izvor: The Sun

Geografija i geologija

Znanstvenici se zaputili u ekspediciju i istraživanje “potopljenog osmog kontinenta” Zelandije

Ovaj gigantski komad kopna nestao je pod valovima prije 75 milijuna godina – i nikad ga se nije istraživalo.

Znamo da su dinosauri izumrli prije 66 milijuna godina, pa postoji velika mogućnost da će znanstvenici pronaći nešto potpuno neočekivano na ovom potopljenom svijetu.

Zelandija je bila dio gigantskog superkontinenta Gondvana kojeg je sačinjavala većina sadašnjih kontinenata južne hemisfere.

Pokrivajući 1,9 milijuna kvadratnih metara, Zelandija se širi od juga Novog Zelanda sjeverno do Nove Kaledonije i zapadno do platoa Kenn na južnoj obali Australije.

Brod bušilica Joides Resolution pribavit će sedimente i stijene koje leže duboko pod morskim dnom i znanstvenici se nadaju saznati kako se ovo područje ponašalo posljednjih nekoliko desetaka milijuna godina.

Foto: Ulrich Lange, Wikimedia Commons

Dohvaćene jezgre proučavat će se na brodu, a znanstvenici će se baviti pitanjima oceanografske povijesti, ekstremnih klima, života ispod morskog dna te tektonikom ploča i zonama potresa.

Rupert Sutherland sa Sveučilišta Victoria u Wellingtonu, jedan od glavnih suradnika projekta, napisao je za The Conversation: „Naši ciljevi su razumjeti zašto se Zemljina površina kreće (proučavanje tektonike ploča) i kako staklenički klimatski sustavi rade (klimatske promjene). Zelandija je idealna za testiranje ideja o Zemljinim načinima zbog njene jugozapadne pacifičke lokacije.“

„Formacija Pacifičkog vatrenog prstena promijenila je kretanja na planetu: izrasli su novi vulkani i planine, oblikovali su se prirodni resursi, i promjene su imale dugotrajne učinke na globalnu klimu“, nastavio je. „Zelandija je prije 50 milijuna godina bila bliže Južnom polu, ali je imala toplu klimu. Kako je to moguće? Ako računalni modeli ne mogu predvidjeti takve tople uvjete u prošlosti, mogu li i buduća globalna zatopljenja biti podcjenjivanja?“

U radu objavljenom u časopisu Geological Society of America’s Journal GSA Today u veljači, znanstvenici su iznijeli argumente zašto bi se Zelandija trebala smatrati novim kontinentom.

Rekli su da je riječ o odvojenom geološkom entitetu koji zadovoljava kriterije koji se primjenjuju na ostale kontinete na Zemlji, uključujući i izdizanje nad okolnim područjem, karakterističnu geologiju, jasno definirane granice i koru koja mora biti deblja od oceanske kore.

Neville Exon s Nacionalnog sveučilišta u Australiji rekao je da će dvomjesečna ekspedicija pomoći u razumijevanju velikih promjena u globalnoj tektonskoj konfiguraciji koje su započele prije 53 milijuna godina.

1. Nebitno bitne zanimljivosti

rujan 30, 2017 kod 5:33 pm

Gladan vuk može da pojede 9 kilograma mesa za jedan obrok, što je isto kao da čovek pojede 100 hamburgera.Posetite nasu stranicu Nebitno bitne zanimljivosti :*

2. Mirko Agoston

rujan 30, 2017 kod 7:09 pm

Pitanje za milion dolara otkud ,,viška” vode na zemlji?

3. Dalibor Kaurin

rujan 30, 2017 kod 7:19 pm

Zasto je na ovome planet tako izduljen nekako eliptican?

Više u Geografija i geologija