Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Tech

Najbrži zrakoplovi na svijetu

X-15_Mounted_to_B-52-wiki

Svjetsko je zrakoplovstvo prevalilo golem put od prvog leta braće Wright. Orville i Wilbur, kako su se zvali, te su davne 1903. godine ušli su u povijest ljudskog roda pionirskim letom u trajanju od tek 12 sekundi, prevalivši 37 metara i postigavši pri tom brzinu od 11 km/h. Današnji zrakoplovi, s više od jednog stoljeća razvoja iza sebe, višestruko nadmašuju brzinu zvuka (koja pak odgovara brzini od jednog maha, odnosno 1.225 km/h) i prava su remek-djela inženjerstva. Neki projekti za budućnost obećavaju još veće brzine letenja. Dok se ne ostvare, u nastavku ćemo spomenuti neke već postojeće nebeske jurilice. Saznajmo koji su najbrži strojevi kojima su se ljudi ikad kretali kroz atmosferu! Najbrži borbeni avion na svijetu je…

10. Suhoj Su-27 Flanker

Razvijen kao odgovor na američki F-15, ušao je u sastav sovjetskog zrakoplovstva sredinom 1980-ih godina. S maksimalnom brzinom od 2,35 maha (ili 2.500 km/h), Su-27 predstavlja vrhunac umijeća sovjetskih zrakoplovnih inženjera. U praksi iznimno uspješan, doživio je niz nadogradnji i novih verzija, od kojih su neke i danas vrlo kompetitivne mnogo mlađim suparnicima.

Su-27 Flanker (Credit: Wikipedia)

Su-27 Flanker (Credit: Wikipedia)

9. General Dynamics F-111 Aardvark

Taktički bombarder F-111 Aardvark bio je najnapredniji zrakoplov tog tipa kad je ušao u operativnu upotrebu 1967. godine. Sposoban dosegnuti brzinu od 2,5 maha (2.655 km/h) i nositi preko 14 tona bombi – uključujući i one atomske – masovno je korišten u Vijetnamskom ratu, a labuđi pjev imao je tijekom Zaljevskog rata 1991. godine. Eskadrile opremljene s F-111 tada su izbacile 80% svih laserski navođenih bombi korištenih tijekom tog sukoba te uništile preko 1.500 iračkih tenkova. Povučen je iz upotrebe krajem tog desetljeća.

F-111 Aardwark (Credit: flyinginthespirit.cuttys.net)

F-111 Aardwark (Credit: flyinginthespirit.cuttys.net)

8. McDonnell Douglas F-15 Eagle

Ovaj izniman borbeni stroj nastao je nakon što je Zrakoplovstvo Sjedinjenih Država saznalo za MiG-25. Ovaj im se tada, temeljem iznimno šturih podataka prikupljenih s onu stranu Željezne zavjese, činio nadmoćnim svemu što su imali u arsenalu. Silne su milijarde dolara uložene u razvoj adekvatnog odgovora, a rezultat je bio F-15. Sposoban je letjeti nešto brže od 2,5 maha (2,655 km/h) i naoružan je do zuba; s preko stotinu pobjeda u izravnim zračnim borbama i bez ijednog vlastitog izgubljenog primjerka, F-15 Eagle jedan je od najuspješnijih borbenih zrakoplova ikad izgrađenih.

F-15 Eagle (Credit: Wikipedia)

F-15 Eagle (Credit: Wikipedia)

7. Mikojan MiG-31 Foxhound

Veliki, snažni MiG-31 početkom 1980-ih je ušao u sastav sovjetske zračne obrane kao presretač sposoban letjeti na vrlo velikim visinama. Zamišljen kao zamjena za MiG-25, trebao je obraniti golemi sovjetski zračni prostor od američkih zrakoplova SR-71 Blackbird i B-1 Lancer. Postiže brzinu od 2,83 maha (3.000 km/h), dok mu je maksimalna operativna visina 21 km. Zadužen za brzo presretanje svake prijetnje, prva je crta obrane ruskog teritorija. U sastavu zračnih snaga ostat će barem do 2030. godine.

MiG-31 Foxhound (Credit: aircraftinformation.info)

MiG-31 Foxhound (Credit: aircraftinformation.info)

6. North American Aviation XB-70 Valkyrie

Golemi, preko 240 tona teški XB-70 konstruiran je krajem 1950-ih godina kao strateški nuklearni bombarder. Dosezao je brzinu od 3,02 maha (3.219 km/h) i maksimalnu operativnu visinu leta od preko 21. kilometra. Ovako ekstremna brzina bila je potrebna iz dva razloga: da izbjegne sovjetske presretače i da utekne pred nuklearnim udarom nakon bombardiranja svojih ciljeva. Ulaskom u upotrebu prvih sovjetskih projektila zemlja-zrak, kojima je iznad SSSR-a oboren špijunski zrakoplov U-2, uvjetovano je otkazivanje ovog projekta, tako da su u konačnici proizvedena tek dva primjerka.

XB-70 Valkyrie (Credit: articleslab1.blogspot.com)

XB-70 Valkyrie (Credit: articleslab1.blogspot.com)

5. Bell X-2 Starbuster

Zajednički eksperimentalni projekt kompanije Bell, američkog Zrakoplovstva i NACA-e (prethodnica NASA-e), X-2 je letio tek dvije kratke godine. 1956., godinu dana nakon prvog leta, dosegnuo je brzinu od 3,2 maha (3.370 km/h), što je ujedno bila i posljednja misija ovog aparata. Tom je prilikom, naime, poginuo pilot koji je upravljao zrakoplovom, zbog čega je ukinut cjelokupni program.

X-2 Starbuster (Credit: globalsecurity.org)

X-2 Starbuster (Credit: globalsecurity.org)

4. Mikojan MiG-25 Foxbat

MiG-25 je najbrži borbeni zrakoplov koji je ikad ušao u operativnu upotrebu. Zamišljen kao odgovor na upade američkih špijunskih zrakoplova u sovjetski zračni prostor, proizvodio se od 1964. do 1984. godine. Trebao je presresti i oboriti svakog uljeza koji se drzne prići SSSR-u, stoga je bio sposoban dosegnuti brzinu od čak 3,2 maha (3.520 km/h). Mada naoružan raketama zrak-zrak, nikad nije dobio priliku zapucati na mrske mu suparnike; još od 1960. godine, kada je iznad SSSR-a oboren američki U-2, špijunski su se zrakoplovi oprezno šuljali uz sam rub sovjetskog teritorija i nisu riskirali izravnu konfrontaciju.

MiG-25 Foxbat (Credit: duxumaid.blog.com)

MiG-25 Foxbat (Credit: duxumaid.blog.com)

3. Lockheed YF-12

Krajem 1950-ih razvijen je YF-12, prototip čija je namjena bila presretati neprijateljske zrakoplove koji bi se kretali brzinama iznad 3 maha. Prvi je put poletio 1963. godine i tijekom testiranja postigao brzinu od 3,2 maha (3.520 km/h) te visinu od čak 24,5 km. Iznimnim performansama unatoč program je ubrzo ukinut, jer je YF-12 prije polijetanja zahtijevao nekoliko sati pripreme što posade, što samog aparata. Iako ga se Zrakoplovstvo odreklo, nastavio je letjeti za NASA-u sve do 1978. godine.

YF-12 (Credit: Wikipedia)

YF-12 (Credit: Wikipedia)

2. Lockheed SR-71 Blackbird

Zrakoplovstvo Sjedinjenih država koristilo je SR-71 od sredine 1960-ih do kraja 20. stoljeća. Riječ je o izviđačkom zrakoplovu nastalom na temelju YF-12, sposobnom dosegnuti brzinu od 3,3 maha (3.540 km/h) i približno 24 km nadmorske visine. Prvi je stealth-zrakoplov u operativnoj upotrebi, a jedina taktika koju su njegovi piloti primjenjivali u slučaju da budu napadnuti jest jednostavno povećati brzinu, a ovaj iznimni stroj bi ih odnio u sigurnost.

SR-71 Blackbird (Credit: Wikipedia)

SR-71 Blackbird (Credit: Wikipedia)

1. North American X-15

Eksperimentalna letjelica američkog Zrakoplovstva i NASA-e, X-15, uvjerljivo je najbrži zrakoplov s posadom ikad izgrađen; njegov brzinski rekord od fantastičnih 6,7 maha (7.200 km/h) postignut je davne 1967. godine i još nije nadmašen. Osim nestvarne brzine, X-15 također je i letio ekstremno visoko: u dva je navrata prešao granicu svemira (100 km nadmorske visine) što je pilota koji je njime upravljao ujedno kvalificiralo i astronautom. Među pilotima koji su letjeli na X-15 bili su i Neil Armstrong – koji će nekoliko godina kasnije postati prvi čovjek na Mjesecu – te Joe Engle, kasniji pilot i zapovjednik Space Shuttlea.

X-15 (Credit: new-worlds.org)

X-15 (Credit: new-worlds.org)

Izvor: MigFlug/Live Science

Možda će vas zanimati

Tech

Što bi se dogodilo ako uronite ruku u posudu tekućeg dušika? Bi li vam se ruka smrzla do ozeblina? Bi li se razbila čim...

Internet

Sigurno ste do sad naletjeli na neke od bizarnosti na koje je Googleovo auto naletjelo pri snimanju, a u ovom videu pogledajte kompilaciju najčudnijih...

Tech

Trebate izračunati postotak od nekog broja, a ne znate kako? Pročitajte ovaj jednostavan članak i naučite kako se računa postotak. Postotci se koriste za...

Tech

1995. godine grupa znanstvenika NASA-e napravila je testove o tome kako pojedine droge utječu na paukovu sposobnost da izgradi mrežu.

Internet

Odmah da vam kažemo – neizbježan kraj dogodio bi se iznenađujuće brzo. Ako je zapremnina prosječnog lijesa 886 litara, a prosječan volumen ljudskog tijela...

Automoto

Tvrtka Laser Power Systems razvila je automobil pogonjen nuklearnom energijom. Napokon je pronađen način koji će vašem automobilu omogućiti vječni rad bez punjenja. No...

Tech

Rudnik dijamanata Mir u Siberu jedna je od najvećih rupa u tlu koju je čovjek napravio. Duboka je 525 metara i široka 1200m. Let...

Tech

Bumerang je jedan od najstarijih letećih objekata koje je ljudska ruka stvorila. Svi znamo da su ih koristili Aboridžini, no malo je poznato je...