Foto: Zvjezdorodna galaksija Messier 82 (M82),Herschel, NASA,ESA/Izvor: IFL Science

Astronomija

Astronomi uočili jednu od najstarijih galaksija koje smo ikad vidjeli

Astronomi su pronašli jednu od najstarijih galaksija u poznatom svemiru, koja je nastala jednu milijardu godina nakon Velikog praska.

Označena s HATLAS J090045.4+004125 ili G09 83808, viđena je kroz teleskop LMT (Large Millimeter Telescope) u Meksiku kako je izgledala prije 12,8 milijardi godina. Ovo je čini drugom najstarijom prašnjavom galaksijom za koju znamo i najstarijom koju je otkrio LMT.

Otkriće je objavljeno u časopisu Nature Astronomy, a odvilo se pod vodstvom meksičkog Nacionalnog instituta za astrofiziku. Galaksija prolazi kroz intenzivan period formacije zvijezda te godišnje generira zvijezde u vrijednosti od 380 solarnih masa.

Iz ove stope formiranja zvijezda, astronomi su mogli zaključiti da je G09 članica populacije ultraluminoznih infracrvenih galaksija (ULRIG). Samo je nekolicina ovih galaksija poznata na ovako velikoj udaljenosti, jer ih je teško uočiti optičkim teleskopima poput teleskopa Hubble.

„Vidjeti objekt unutar prvih milijardu godina je izvanredno zato što je svemir bio potpuno ioniziran, odnosno, bilo je previše vruće i previše uniformirano da bi se bilo što oblikovalo unutar prvih 400 milijuna godina“, rekao je Min Yun sa Sveučilišta Amherst u Massachusettsu, jedan od koautora studije.

„Dakle, naše je nagađanje da su prve zvijezde i galaksije i crne rupe formirane unutar prvih pola milijarde do jedne milijarde godina. Ovaj novi objekt je vrlo blizu tome da bude jedna od prvih galaksija ikad oblikovanih.“

Galaksija je prvi put uočena kroz svemirski teleskop Herschel, ali naknadna opažanja LMT-om pomogla su da se bolje promotri. Astronomi su koristili gravitacijsku leću kada je ogromna galaksija prošla između nas i G09 je savila i povećala svoje svjetlo prema nama.

Pronalaženje galaksije ULIRG poput ovog pruža nam bolji uvid u rane galaksije u svemiru. Otkrili smo druge galaksije koje oko tog vremena prolaze kroz ekstremne formacije zvijezda s više od 1.000 solarnih masa godišnje. No, ovaj tip galaksije mogao bi biti više reprezentativna vrsta galaksija koje su naseljavale rani svemir.

„Ovi izvori su bolji primjeri populacije prašnjavih galaksija koje formiraju zvijezde u ovim epohama nego ekstremne starburst galaksije (ili zvjezdorodne galaksije) – koje su ranije otkriveni“, napisali su znanstvenici u svom radu.

svemir najnovije vesti

gnothi seauton

1. Marko Komerički

studeni 7, 2017 kod 4:23 pm

Svemir je prekrasan.

2. pero

studeni 7, 2017 kod 9:42 pm

Zamislite eventualni život u toj galaksiji koji se u naprednoj – svjesnoj sebe i svemira oko sebe – još eventualnije uspio održati nekoliko milijardi godina.
    Podsjećam. Mi smo svjesni sebe stotinjak dvije tisuće godina,a tehnički
    potkovani tek 100-200 godina

3. eLLe

studeni 10, 2017 kod 6:33 pm

Pročitao sam toliko toga o svemiru da mi se jedan zaključak i gomila pitanja konstatno vrte u glavi. Od kuda im dokazi za sve to jer nikada mi nitko niti pokušao niti zna objasniti neke stvari. Dva pitanja su mi krucijalna za sve, naš položaj u tom svemiru i da li je svemir od svoga nastanka širio se u svim pravcima jednako. Ako je onda te vremenske računice udaljenisti imaju smisao samo ako smo mi u sredini no ako smo u sredini onda je tu gdje smo mi bio početak svemira no ako smo mi negdje točka negdje tamo kako onda se može tvrditi da je svemir star tih 14 milijardi godina ako svjetlost do nas putuje različito iz različitih pravaca. Pod putuje ne mislim na kostatu brzine svjetlosti nego udaljenosti naše od “ruba” poznatog svemira. Milion puta sam to pitao i nitko mi dosad nije dao suvisli odgovor tako da ja u tu astronomiju vjerujem isto kao da će ova zemlja jednog dana biti normalna.