Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Energija i gorivo

Kako baterija funkcionira? (7 važnih činjenica o baterijama)

saznajte kako baterija funkcionira

Kako baterija funkcionira tema je koja postaje sve važnija u našem svakodnevnom životu. Od pametnih telefona i prijenosnih računala do električnih automobila i pametnih satova, baterije su postale neizostavan dio moderne tehnologije. Bez njih, mnogi uređaji koje uzimamo zdravo za gotovo jednostavno ne bi radili. No, jeste li se ikada zapitali kako točno baterija radi? Što se događa unutar tih malih cilindara i pravokutnika koji nam omogućuju da budemo stalno povezani, produktivni i zabavljeni?

1. Povijest baterija

Kako baterija funkcionira danas, možemo zahvaliti mnogim inovacijama kroz povijest. Prva poznata baterija je Voltin stup, koji je izumio talijanski znanstvenik Alessandro Volta 1800. godine. Ovaj revolucionarni uređaj sastavljen je od naizmjeničnih slojeva cinka i bakra, odvojenih kartonskim diskovima natopljenim slanom vodom. Voltin stup bio je prvi uređaj koji je mogao kontinuirano proizvoditi električnu struju, što je otvorilo vrata novim eksperimentima i razvoju elektromagnetizma.

Prethodnica Voltinog stupa bila je Bagdadska baterija, arheološki artefakt iz razdoblja Partije (oko 250. pr. Kr. – 224. g. po Kr.). Ovaj artefakt sastoji se od glinenih posuda s bakrenim cilindrima, unutar kojih se nalaze željezni šipke. Iako točna svrha artefakta nije poznata, neki znanstvenici vjeruju da je mogla poslužiti kao primitivna baterija.

jesu li ljudi prije krista znali kako baterija funkcionira
Bagdadska baterija – crtež prema različitim slikama muzejskog artefakta. Izvor: Wikipedia. CC BY-SA 2.5

Nakon Voltina otkrića, razvoj baterija ubrzao se kroz 19. i 20. stoljeće. Znatan napredak postignut je 1866. godine kada je Georges Leclanché izumio “mokru” bateriju, preteču današnjih suhih ćelija. Daljnji napredak uključivao je razvoj alkalne baterije, litij-ionske baterije, nikal-kadmij baterije i mnogih drugih, svaku sa svojim specifičnim kemijskim sastavom i primjenama.

2. Kako baterija funkcionira? Kemijska reakcija unutar baterije

Da bismo razumjeli kako baterija funkcionira, trebamo zaviriti u njezine unutarnje kemijske procese. Svaka baterija sastoji se od tri osnovne komponente: anode (negativna elektroda), katode (pozitivna elektroda) i elektrolita (supstanca koja omogućuje protok iona između anode i katode).

Tijekom korištenja baterije (pražnjenja), kemijska reakcija unutar baterije oslobađa elektrone iz anode. Ti elektroni putuju kroz vanjski krug (npr. uređaj koji napaja baterija) prema katodi, stvarajući električnu struju. U isto vrijeme, ioni unutar baterije putuju kroz elektrolit kako bi balansirali naboj.

Evo kako to izgleda u nekoliko različitih vrsta baterija:

1. Alkalne baterije: Anoda je napravljena od cinka, a katoda od mangana dioksida. Elektrolit je obično kalijev hidroksid. Kada se baterija koristi, cink oksidira (gubi elektrone), a mangan dioksid reducira (prima elektrone). Ova reakcija oslobađa energiju koju koristimo za napajanje uređaja.

2. Litij-ionske baterije: Anoda je obično napravljena od grafita, a katoda od litij-kobalt oksida. Elektrolit je litijeva sol otopljena u organskom otapalu. Tijekom pražnjenja, litijevi ioni kreću se s anode na katodu kroz elektrolit, dok elektroni putuju vanjskim krugom. Tijekom punjenja, proces je obrnut – litijevi ioni vraćaju se s katode na anodu.

3. Nikal-kadmij baterije: Anoda je od kadmija, katoda od nikla oksihidroksida, a elektrolit je kalijev hidroksid. Tijekom pražnjenja, kadmij oksidira, a nikal oksihidroksid reducira, stvarajući struju.

Svaka kemijska reakcija unutar baterije temelji se na premještanju iona kroz elektrolite i elektrona kroz vanjski krug. Ovi procesi omogućuju bateriji da pohranjuje i oslobađa energiju, što je srž kako baterija radi. Ove reakcije također određuju kapacitet baterije, njezin vijek trajanja i performanse tijekom ciklusa punjenja i pražnjenja.

3. Vrste baterija

Postoji mnogo različitih vrsta baterija, svaka s posebnim svojstvima, prednostima i nedostacima. Najčešće korištene vrste baterija uključuju:

1. Alkalne baterije: Ove baterije su široko dostupne i često se koriste u uređajima poput daljinskih upravljača i igračaka. Imaju dugi vijek trajanja i stabilan kapacitet baterije. Međutim, ne mogu se ponovno puniti jednom kad se isprazne.

2. Litij-ionske baterije: Često se koriste u prijenosnim elektroničkim uređajima poput pametnih telefona i prijenosnih računala. Imaju visok energetski kapacitet i dug vijek trajanja baterije. Prednost im je što se mogu puniti, ali isto tako mogu biti sklone pregrijavanju i zahtijevaju pažljivo zbrinjavanje starih baterija.

3. Nikal-kadmij baterije: Ove baterije su poznate po svojoj izdržljivosti i otpornosti na visoke temperature. Međutim, imaju manji kapacitet od litij-ionskih baterija i sadrže toksični kadmij, što ih čini problematičnim za reciklažu.

4. Živine baterije: Iako se danas rijetko koriste zbog ekoloških problema, nekad su bile popularne u malim uređajima poput satova i kalkulatora. One imaju vrlo stabilan napon, ali živina toksičnost je veliki ekološki problem.

odgovor na pitanje kako baterija funkcionira
Jeste li znali da postoje i baterije koje koriste sol kao elektrolit, kao što su natrij-ionske baterije, koje imaju potencijal biti jeftinija i ekološki prihvatljivija alternativa litij-ionskim baterijama?

Svaka vrsta baterije ima svoje oznake baterija koje pomažu korisnicima da odaberu pravu vrstu za svoje potrebe. Na primjer, oznake poput “AA”, “AAA”, “C”, i “D” odnose se na veličinu i kapacitet baterije, dok litij-ionske baterije često imaju oznake koje se odnose na njihove kemijske sastave i kapacitete, poput “18650”.

4. Kapacitet i vijek trajanja baterije

Kapacitet baterije ključan je pojam koji određuje koliko električne energije baterija može pohraniti i isporučiti. Kapacitet baterije mjeri se u miliamper-satima (mAh) ili amper-satima (Ah), ovisno o veličini i primjeni baterije. Kapacitet baterije označava maksimalnu količinu električne energije koju baterija može isporučiti prije nego što se isprazni. Na primjer, baterija kapaciteta 2000 mAh može isporučivati struju od 2000 miliampera jedan sat prije nego što se isprazni.

Vijek trajanja baterije odnosi se na broj ciklusa punjenja i pražnjenja koje baterija može izdržati prije nego što njezin kapacitet značajno opadne. Na vijek trajanja baterije utječe nekoliko faktora, uključujući:

1. Kemijski sastav: Različite vrste baterija, kao što su alkalne baterije, litij-ionske baterije i nikal-kadmij baterije, imaju različite vjekove trajanja zbog različitih kemijskih reakcija unutar njih.

2. Temperatura: Ekstremne temperature mogu skratiti vijek trajanja baterije. Visoke temperature ubrzavaju kemijske reakcije, dok niske temperature smanjuju kapacitet baterije.

3. Način korištenja: Način na koji se baterija koristi također igra ključnu ulogu. Na primjer, često potpuno pražnjenje i punjenje litij-ionskih baterija može smanjiti njihov vijek trajanja.

4. Ciklusi punjenja: Svaki puni ciklus punjenja i pražnjenja baterije smanjuje njezin ukupni kapacitet. S vremenom, baterija će moći pohraniti manje energije nego kad je bila nova.

5. Punjenje i pražnjenje baterije

Proces punjenja i pražnjenja baterije temelji se na kemijskim reakcijama unutar baterije koje uključuju premještanje elektrona. Tijekom punjenja, vanjski izvor energije pokreće kemijsku reakciju koja vraća elektrone natrag na anodu, pohranjujući energiju u bateriju. Tijekom pražnjenja, kemijska reakcija unutar baterije oslobađa elektrone koji putuju kroz vanjski krug, isporučujući električnu energiju uređaju.

Ciklusi punjenja i pražnjenja utječu na performanse baterije i njen vijek trajanja. Svaki ciklus malo smanjuje kapacitet baterije, a baterije imaju ograničen broj ciklusa prije nego što njihova učinkovitost značajno opadne. Litij-ionske baterije, na primjer, obično mogu izdržati oko 300-500 ciklusa punjenja prije nego što njihov kapacitet padne ispod 80% originalnog kapaciteta.

Kako bi se produžio vijek trajanja baterije, preporuča se održavanje baterija pravilnim punjenjem i izbjegavanjem potpunog pražnjenja. Korisno je napuniti bateriju prije nego što se potpuno isprazni i izbjegavati izlaganje baterije ekstremnim temperaturama.

pitanje je kako baterija funkcionira u mobitelima
Kako biste produžili vijek trajanja baterije svog mobitela, preporučuje se da ga punite prije nego što razina napunjenosti padne ispod 20% i da izbjegavate punjenje do 100% svaki put.

6. Reciklaža baterija

Reciklaža baterija ključna je za smanjenje ekološkog otiska i zaštitu okoliša. Baterije sadrže toksične materijale poput olova, kadmija i žive, koji mogu ozbiljno zagaditi okoliš ako se ne zbrinjavaju pravilno. Reciklaža baterija pomaže u smanjenju količine opasnog otpada i omogućuje ponovno korištenje vrijednih materijala.

Proces reciklaže baterija uključuje nekoliko koraka:

1. Prikupljanje: Baterije se prikupljaju iz različitih izvora, uključujući kućanstva, industriju i reciklažne centre.

2. Razvrstavanje: Baterije se razvrstavaju prema vrsti i kemijskom sastavu. Na primjer, alkalne baterije, litij-ionske baterije i nikal-kadmij baterije zahtijevaju različite postupke reciklaže.

3. Obrada: Baterije se obrađuju kako bi se izdvojili korisni materijali. To može uključivati mehaničko drobljenje, termičku obradu ili kemijsku ekstrakciju.

4. Recikliranje materijala: Izdvojeni materijali, poput metala i kemijskih spojeva, ponovno se koriste u proizvodnji novih baterija ili drugih proizvoda.

Reciklaža baterija ima značajan ekološki i ekonomski utjecaj. Smanjuje potrebu za vađenjem novih sirovina, čime se štede prirodni resursi i smanjuje zagađenje. Također, pravilno zbrinjavanje starih baterija sprječava ulazak toksičnih tvari u tlo i vodu, štiteći okoliš i ljudsko zdravlje.

7. Budućnost baterija

Baterije su ključne za energetsku tranziciju, omogućujući pohranu energije iz obnovljivih izvora kao što su sunce i vjetar. Kako radi baterija i dalje će biti centralno pitanje u razvoju održive energije. Inovacije u tehnologiji baterija vode prema većem kapacitetu, duljem vijeku trajanja baterije i bržem punjenju baterije.

Jedna od najuzbudljivijih inovacija je razvoj solid-state baterija, koje koriste čvrste elektrolite umjesto tekućih, što povećava sigurnost i energetski kapacitet. Također, istražuju se nove vrste baterija, poput litij-sumpornih i natrij-ionskih baterija, koje bi mogle ponuditi veće kapacitete i niže troškove.

Tehnologija baterija također napreduje prema održivijim rješenjima. Reciklaža baterija postaje sve važnija, s naglaskom na zbrinjavanje starih baterija i ponovno korištenje vrijednih materijala. Budućnost baterija uključuje i razvoj baterija koje su lakše za recikliranje i manje štetne za okoliš.

Uvođenje baterija u električna vozila, kao i u prijenosne uređaje poput mobitela i laptopa, zahtijeva kontinuirana unapređenja. Baterije za električna vozila postaju sve efikasnije, omogućujući dulji domet i kraće vrijeme punjenja.

kako baterija funkcionira u električnim vozilima
Jeste li znali da baterije za električna vozila mogu pružiti domet veći od 500 kilometara, čineći skupe posjete benzinskoj postaji stvar prošlosti?

Budućnost baterija je svijetla, s neprestanim istraživanjima i inovacijama koje će transformirati način na koji koristimo i pohranjujemo energiju. Od održavanja baterija do reciklaže i razvoja novih tehnologija, baterije će igrati ključnu ulogu u stvaranju održivije budućnosti.

Najčešće postavljena pitanja i odgovori (FAQ)

1. Što znači “memorijski efekt” kod baterija?

Memorijski efekt je fenomen kod nekih baterija, posebno nikal-kadmij (NiCd) baterija, gdje baterija “pamti” kratak ciklus punjenja. Ako bateriju često punite prije nego što se potpuno isprazni, može razviti tendenciju da se puni samo do razine koja je bila u prethodnim ciklusima, čime se smanjuje njen kapacitet.

2. Koliko dugo traje litij-ionska baterija?

Litij-ionske baterije obično traju između 2 i 3 godine ili između 300 i 500 ciklusa punjenja, ovisno o načinu korištenja. Nakon tog vremena, njihov kapacitet počinje značajno opadati.

3. Kako mogu produžiti vijek trajanja baterije svog mobitela?

Možete produžiti vijek trajanja baterije mobitela izbjegavanjem ekstremnih temperatura, ne dopuštajući da se baterija potpuno isprazni prije punjenja, te korištenjem originalnog punjača. Također, isključivanje nepotrebnih aplikacija i funkcija može smanjiti opterećenje na bateriju.

4. Je li sigurno koristiti zamjenske baterije za moj uređaj?

Korištenje zamjenskih baterija može biti sigurno ako su one certificirane i dizajnirane za vaš specifičan uređaj. No, nekvalitetne ili neoriginalne baterije mogu biti opasne i uzrokovati pregrijavanje ili oštećenje uređaja.

5. Zašto se baterije ponekad napuhuju?

Baterije se mogu napuhati zbog pregrijavanja, prekomjernog punjenja, oštećenja ili starenja. To je obično rezultat nakupljanja plina unutar baterije, što može biti opasno. Ako primijetite da se baterija napuhuje, odmah je prestanite koristiti i pravilno je zbrinite.

6. Kako mogu sigurno zbrinuti stare baterije?

Stare baterije možete zbrinuti na specijaliziranim mjestima za reciklažu baterija ili u reciklažnim centrima koji prihvaćaju baterije. Nikada ih ne bacajte u običan otpad jer sadrže štetne materijale koji mogu zagađivati okoliš.

7. Koje su prednosti i nedostaci živinih baterija?

Živine baterije imaju stabilan napon i dug vijek trajanja, ali sadrže toksičnu živu koja predstavlja značajan ekološki problem. Zbog toga su danas rijetko u upotrebi i zamijenjene su manje štetnim alternativama.

8. Kako se baterije koriste u obnovljivim izvorima energije?

Baterije se koriste za pohranu energije iz obnovljivih izvora poput solarnih panela i vjetroturbina. To omogućuje stabilnu opskrbu energijom čak i kada sunce ne sija ili vjetar ne puše, čime se povećava pouzdanost obnovljivih izvora energije.

9. Što je samopražnjenje baterije?

Samopražnjenje je proces kojim baterija gubi kapacitet čak i kada nije u upotrebi. Različite vrste baterija imaju različite stope samopražnjenja. Na primjer, nikal-metal-hidridne (NiMH) baterije imaju veću stopu samopražnjenja od litij-ionskih baterija.

10. Kako radi baterija u hibridnim i električnim vozilima?

U hibridnim i električnim vozilima, baterije pohranjuju energiju koja se koristi za pogon motora. Hibridna vozila koriste kombinaciju baterija i tradicionalnih motora s unutarnjim izgaranjem, dok električna vozila koriste isključivo baterije. Ove baterije su obično litij-ionske zbog njihove visoke energetske gustoće i dugog vijeka trajanja.

Možda će vas zanimati

Planete i mjeseci

Teraformiranje Marsa već dugo intrigira znanstvenike i entuzijaste, a ideja da Crveni planet postane naš drugi dom postaje sve realnija. Zamislite život na Marsu,...

Klima

Zemlja postoji već 4,5 milijardi godina i prošla je kroz mnoge promjene. Od početne užarene kugle magme, Zemlja se ohladila i formirala prve tektonske...

Planete i mjeseci

Planetarni znanstvenici su uočili neočekivani fenomen iznad najviših vrhova Marsa. U regiji Tharsis, vulkani pokazuju tragove mraza, ali za razliku od ostatka Marsa, ovo...

Fizika i Kemija

Zanimljivosti o vodi ne prestaju nas fascinirati, bez obzira koliko o njoj već znamo. Voda, jednostavna kombinacija dva atoma vodika i jednog atoma kisika,...