Većina poduzetnika smatra da je za uspjeh u poduzetništvu najvažnije imati dobar proizvod ili uslugu. Nažalost – to nije dovoljno. Ne postoji proizvod koji netko neće barem pokušati oponašati i poboljšati. Kad tad, našu uslugu zamijeniti će nova još bolja, kvalitetnija, sofisticiranija.
Ne postoji tržište koje novi konkurenti neće barem pokušati obraditi. Razlog zbog kojeg većina novih tvrtki propada je upravo usredotočenost na proizvod ili uslugu. Statistike pokazuju da 90% tvrtki nestane s tržišta u prvih 5 godina poslovanja. Stoga da bi osoba postala uspješan poduzetnik mora raditi na razvoju poslovnih vještina koje su neophodne za izgradnju uspješne profitabilne tvrtke.
Najvažnije poslovne vještine su komunikacijske i prodajne vještine, te vještine vođenja. Teško da će osoba koja ne zna prodavati postati uspješan poduzetnik jer najbolji prodavači su i najbolje vođe. Dobar vođa zapravo „prodaje“ samog sebe, i time motivira druge ljude da ga slijede. Drugim riječima, razinu Vašeg uspjeha, kao i uspjeh onih koji rade oko Vas – određuju Vaše vještine vođenja.
Vođa se ne rađa
Uvriježeno mišljenje među ljudima je da se osoba sa značajkama pravog vođe rađa! No, to je apsolutno netočno. Jeste li ikada čuli da je netko rođen kao „uspješan sportaš“ ili „uspješan glazbenik“ i da je uspjeh ostvario bez dugogodišnjeg mukotrpnog rada i vježbe? Dobra vijest je da smo se svi rodili s istom dozom potrebnih vještina i sposobnosti. Temeljne značajke mogu se naučiti, izgraditi i usvojiti, a ukoliko imate želju, ništa Vas neće spriječiti da se razvijate i radite na vještinama vodstva.
Ljudi često ne razlikuju vezu između „vodstva“ i „menadžmenta“. Menadžment je proces provedbe programa i ciljeva organizacije dok je vodstvo povezano s postavljanjem vizije i poticanjem odnosno motiviranjem ljudi. Dobar menadžer mora imati i odlike vođe, jer kako se kaže u narodu; konja možete odvesti do vode ali ga ne možete natjerati da pije.
Tijekom svog života i najpovučeniji pojedinci među nama utjecati će na stotine ljudi oko nas. Svi mi smo i vođe i sljedbenici, a naša je odgovornost shvatiti vlastiti potencijal vođe. Svatko od nas se može kroz osobni i profesionalni razvoj odlučiti za ulogu onoga koji vodi ili koji slijedi.
Svaki dobar poduzetnik odnosno vođa koji radi s ljudima, mora biti i dobar psiholog jer zaposlenici nisu računala da se njihovi postupci mogu unaprijed predvidjeti. Poduzetnik nije osoba koja o svakome aspektu poslovanja mora znati najviše, on je taj koji je sposoban okupiti i organizirati pojedince u tim. Stoga je komunikacija ključna stvar, kako u prijateljskim i ljubavnim odnosima, tako i u poslovnom svijetu. Ona je odnos usklađenosti, povjerenja i razumijevanja.Vođa ne komunicira s vrha naniže, već dvosmjerno i stalno. Kvalitetno upravljanje uvijek ovisi o uspješnim osobnim odnosima.
Univ. spec. oec. Mirna Jurlina, Ekonomski Fakultet, Osijek, Doktorski studij „Management“
Izvor: Časopis Poduzetnik