Karijera

Kako pronaći smisao na radnom mjestu?

smisao-na-poslu

“Lišeni smislenog rada, muškarci i žene gube razlog svog postojanja; oni potpuno polude.” (Dostojevski)

“Lišeni smislenog rada, muškarci i žene gube razlog svog postojanja; oni potpuno polude.” (Dostojevski)

Gomila neobrađenih dokumenata na stolu i još veća gomila koja tek čeka sa strane. E-mailovi koji ne prestaju dolaziti. Posao za koji osjećamo da je sam sebi svrha. Iako ne moramo potpuno poludjeti, kako to sugerira Dostojevski, osjećaj da radimo “Sizifov posao” -besmislen, monoton posao bez vidljivog napretka – djeluje demotivirajuće i odnosi zadovoljstvo koje smo nekad osjećali prema radu. Ponekad dolazi i do radikalnijih reakcija, poput česte odsutnosti s posla ili promjene radnog mjesta. Kako to promijeniti?

Motivacija i smislenost posla

Da bi posao bio motivirajući, zaposlenici trebaju imati osjećaj da je njihov posao značajan i u skladu s njihovim vrijednostima. Istraživači Hackman i Oldham koji su se bavili istraživanjem motivacije i radnog ponašanja utvrdili su 3 karakteristike koje utječu na to da posao doživljavamo kao smislen:

  • veliki raspon raznolikih vještina koje posao zahtjeva
  • mogućnost izvođenja cjelovitog i jasnog dijela posla
  • značajnost zadatka koji izvodimo za druge u organizaciji i organizaciju u cjelini.

Međutim, što to znači u praksi?

1. Povežite svoj posao s misijom i vizijom organizacije. Osobama koje rade u neprofitnim udrugama ili na poslovima od opće koristi (npr. istraživači lijeka protiv AIDS-a) zbog prirode posla jednostavnije je vidjeti svoj rad kao smislen, nego, primjerice, službenicima koji se moraju hrvati s “besmislenom” birokracijom i stalnim priljevom novih predmeta.

Ono što pomaže je prisjetiti se u kojem smjeru vaša organizacija želi ići i na koji način to želi postići. Razmislite, na koje sve načine vaše radno mjesto pomaže ostvarenju njezinih ciljeva? Odredite koji dio slagalice čini vaše radno mjesto i zbog čega je ono važno.

2. Povežite se s “korisnicima” svojeg rada. Upoznajte korisnike svoje tvrtke i potrudite se saznati njihove priče iz prve ruke. Napravite popis svih načina na koje pozitivno utječete na njihove živote. Što im vaš rad omogućava?

Primjerice, prodavač na blagajni može osjećati da je njegov posao ostvarivati profit za vlasnika trgovačkog lanca, a ne uviđati da je on prva, a ponekad i jedina osoba koju kupac sreće i na temelju čega stvara dojam o cjelokupnoj tvrtki.

Na poslovima gdje ishodi rada nisu materijalni i odmah vidljivi, lakše je zanemariti važnost svoje uloge u poslu i osjećati se kao samo “kap u moru”. U tom slučaju, usmjerite se na doprinos vaše organizacije u širim terminima. Na koji način vaša organizacija doprinosi gospodarstvu i društvu općenito?

3. Proširite svoju trenutnu ulogu. Ukoliko imate mogućnost, potrudite se sudjelovati u projektima i zadacima gdje ćete biti zaduženi za obavljanje cjelovitog posla, od početka do kraja. To će vam automatski omogućiti da steknete bolji pregled nad svojim stručnim područjem i povežete se s “višom svrhom”.

Što mislite, tko će doživljavati svoj posao smislenijim: zaposlenica u šivaćem salonu koja šije kompletnu haljinu za kupca ili tekstilna radnica u proizvodnji koja ušiva samo jedan dio odjeće (recimo, rukave)? Iako koriste istu vještinu za obavljanje posla, zaposlenica u salonu će doživljavati svoj posao smislenijim jer njezin posao čini prirodnu cjelinu.

Prema tome, ako se nalazite na usko specijaliziranom radnom mjestu, težite prirodnoj cjelini—volontirajte na zadacima koji su komplementarni onima koje već obavljate te razgovarajte s kolegama i nadređenim kako biste svoju ulogu u timu i kompaniji jednostavnije stavili u perspektivu.

4. Usmjerite se na učenje i povećajte raspon vještina. Što više vještina i znanja budete stjecali i koristili, to ćete moći preuzimati zanimljivije i izazovnije uloge. Tako si svake godine možete postaviti izazovan zadatak koji morate svladati u sljedećih 12 mjeseci. Razvojem vještina otvaraju se nove mogućnosti utjecaja i novi putevi prema pronalasku smisla, kako na radnom mjestu, tako i u osobnom životu.

centar_uspjeha_banner

Komentiraj

Pošalji odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

POPULARNO

Vrh