Geografija i geologija

Najdublja rupa koju je čovjek ikada stvorio

Prije više od 40 godina ruski znanstvenici započeli su s ambicioznim projektom čiji je cilj bio prodrijeti kroz Zemljinu koru do područja gdje se miješaju kora i plašt – tzv. Mohorovičićevim diskontinuitetom (“Moho”).

kola

Ova rupa toliko je duboka da su ruski znanstvenici morali izmisliti nov način bušenja , a neke od njihovih novih metoda pokazale su se vrlo inventivnima. Unatoč silnim naporima rusi nisu postigli svoj cilj, a tajne koje Zemlja skriva ostale su neotkrivene. Ono što su napravili, ipak je pružilo mnoštvo informacija o tome što se nalazi neposredno ispod površine i ti podaci imaju veliku znanstvenu vrijednost.

Projekt je započeo 1962. pod vodstvom znanstvenog vijeća (Interdepartmental Scientific Council for the Study of the Earth’s Interior and Superdeep Drilling) koje je godinama pripremalo ovaj povijesni projekt. Započelo je istovremeno sa svemirskom utrkom -razdobljem intenzivnog nadmetanja između SAD i SSSR. Potraga za prikladnim mjestom za bušenje završena je 1965. kad su se voditelji projekta odlučili za poluotok Kolu na sjeverozapadu Sovjetskog Saveza. Nakon 5 godina gradnje i priprema, 1970. u zemlju je porinuta prva bušilica.

Unutar 60-metarskog kućišta smještena je jedinstvena aparatura za bušenje. Većina bušilica za bušenje na velikim dubinama koristi rotirajuću osovinu na koju se montiraju dodatni nastavci kako se dubina povećava. To međutim nije bilo izvedivo na rupi kakva je trebala biti ona na Koli. Kako bi riješili ovaj problem, ruski znanstvenici osmislili su bušilicu kod koje se vrti samo svrdlo na vrhu osovine.

Danas se najdublja rupa na svijetu koju je stvorio čovjek, nalazi ispod tornja koji okružuje bušilicu. Od centralne bušotine račvaju se brojne sporedne, a ona pod oznakom SG-3 je najdublja. Ima promjer od 23 cm i vijugavo, poput zmije, zalazi u Zemljinu koru na dubinu od 12,3 kilometara. 24 godine bušilica je probijala svoj put u dubinu dok nije napokon zaustavljena 1994. na 2,7 kilometara do postavljenog cilja od 15 000 metara.

Sovjetska bušilica dizajnirana je tako da je čitavom dužinom bušenja omogućavala dopremanje uzoraka, pružajući znanstvenicima na površini uvid u sastav Zemlje. Prije ovog projekta geolozi su svoje brojne postavke o Zemljinoj kori stvarali na osnovu promatranja i seizmičkih podataka, ali kao što je to često slučaj kad se čovjek upusti u nepoznato, ono što izgleda sigurno sa izvjesne udaljenosti, zapravo uopće nije sigurno, pa su se tako neke dotadašnje znanstvene teorije pokazale neodrživima. Jedan od znanstvenika komentirao je: “Pri svakom bušenju nailazimo na neočekivano. To je uzbudljivo, ali i uznemirujuće.”

Na iznenađenje znanstvenika nisu pronašli očekivani prijelaz sa granita na bazalt na dubini od 3-6 km. Podaci o seizmičkim valovima dugo su ukazivali na to da oni brže putuju ispod te dubine i geolozi su bili uvjereni da razlog leži u bazaltnoj podlozi. Međutim, otkriveno je da se to događa zbog promjena u stijenama koje nastaju zbog intenzivne topline i tlaka pri čemu nastaju tzv. metamorfne stijene. Još veće iznenađenje bilo je otkriće da su stijene na ovako velikim dubinama bile zasićene vodom koja je ispunjavala pukotine. Zbog činjenice da se nije očekivala slobodna voda na ovakvim dubinama , znanstvenici imaju teoriju da ona nastaje od vodika i kisika izlučenih iz okolnih stijena koji su pod enormnim pritiskom, a njeno podizanje na površinu sprečava sloj nepropusnih stijena iznad.

Još jedno iznenađujuće otkriće bila je čitava menažerija mikroskopskih fosila nađenih na dubini od gotovo 7 km. Pronađene su 24 različite vrste mikrofosila planktona koji su umjesto uobičajenog vapnenastog i kvarcnog, imali pokrov od ugljika i dušika. Unatoč tlaku i vrućini fosili su ostali u iznenađujuće dobrom stanju.

Ruske istraživače iznenadila je i brzina kojom temperatura raste povećavanjem dubine bušotine, a upravo to je bio razlog što je na kraju projekt obustavljen. Unatoč naporima znanstvenika, na dubini od 12 km temperature su prešle prag koji bušilice mogu podnijeti. Očekivana temperatura stijena bila je 100 stupnjeva, ali stvarna je bila 180. Na toj razini tlaka i temperature, stijene su gubile svoju tvrdoću i ponašale se poput plastike, a svaki put kad bi svrdlo bilo vađeno radi zamjene, rupa se na toj dubini zatvarala. Napredak je postao nemoguć bez novih tehnoloških rješenja pa je bušenje zaustavljeno. Da je postignut cilj od 15 km, temperatura bi na toj dubini iznosila 300 stupnjeva.

Starost procijenjenih uzoraka koji su zadnji izvađeni procijenjena je na 2,7 milijardi godina. Čak i na toj dubini, Kola projekt uspio je prodrijeti tek do dijela Zemljine kontinentalne kore čija debljina varira od 20-80 km. Međutim ovaj projekt se pokazao izuzetno koristan za znanstvenike koji još uvijek proučavaju nalaze. Veliki repozitorij uzoraka čuva se u Zapolyarniyu, 10 km južno od bušotine.

Izvor: DamnInteresting

1. Midhat Resic

18 lipnja, 2013 kod 10:53 am

Krik iz pakla !

2. Senad Hasanbegovic

18 lipnja, 2013 kod 10:54 am

Izvanredan izvjestaj Hvala!

3. Tigran

18 lipnja, 2013 kod 1:08 pm

Zašto su Rusi (a ne rusi) svom znanstvenom vijeću dali naziv na engleskom jeziku (Interdepartmental Scientific Council for the Study of the Earth’s Interior and Superdeep Drilling)?

4. Senad Hasanbegovic

18 lipnja, 2013 kod 11:20 am

Ili, spoznaja nas samih, iz dubina.

5. Sabira Cebic Dugonjic

18 lipnja, 2013 kod 11:29 am

Rusi i njihove glave :)….a i vi ste nam to mogli malo podrobnije priblizit!!!!

6. Tomislav Škondro

18 lipnja, 2013 kod 11:41 am

zar nije ona u jenni jameson?

7. Kemal Kemo Karic

18 lipnja, 2013 kod 12:06 pm

šta izbušili samo 12 kilometara. malo

8. Max

18 lipnja, 2013 kod 2:38 pm

Zemlja je šuplja i postoji život u njoj, gdje se nalazi velika napredna tehnologija i civilizacija, ljudi, zivotinje, još jedno sunce, mora i livade, međutim do određene granice dubine zemlja dostiže porast temperature ali opet temperatura prema unutrašnjosti lagano pada i vraća se u normalu sa unutarnje strane.Postoje 2 ulaza sa sjevera i juga, ne vide se i nitko ne može i ne smije ući. Nestvarno je al istinito. Postoje dokazi, pogledaj na int.str. ” Šuplja zemlja”

• Johnny

19 lipnja, 2013 kod 10:51 am

Ti si sigurno i kreacionist pored toga što vjeruješ u Avatare i ostale mitove.

• Nash

19 lipnja, 2013 kod 12:58 pm

Daaa, i Deda Mraz tamo ima bazu, video ja… Na čemu si ti to, rođače, mogu li i ja da dobijem malo da i meni bude tako lepo?

• bvalen16

19 lipnja, 2013 kod 7:24 pm

Max reci mi kako to da je unutrašnji svijet veći od vanjskog.S’ obzirom na promjer planete i debljinu zemljine kore. Oprosti ali to su priče za malu djecu

9. Sanja Atanasov

18 lipnja, 2013 kod 12:45 pm

E da su uzeli bosance, oni bi 3x više. Šalin se 😀

10. Max Majer

18 lipnja, 2013 kod 12:52 pm

To je samo niti zagrebena površina! ZEMLJA JE U SREDIŠTU ŠUPLJA! Postoji napredna civilizacija i velika tehnologija koja tu živi. Nestvarno ali stvarno. Zemlja do određene granice postiže veliku temperaturu ali isto tako od te maksimale prema sredini pada i vraća se u normalu, a to je jako veliki put, kojeg mi zasad ne možemo pomoću ovih prastarih bušilica izvesti, tj. proći. Više o tome na int.str. ” ŠUPLJA ZEMLJA”

11. Krešimir Merkat

18 lipnja, 2013 kod 1:16 pm

Davno je Andrija Mohorovičić objasnio ono o čemu je Jules Verne maštao. Tako je još davnije sv. Ivan od Križa objasnio dubine ljudske duše, dubine puno zahtjevnije od ovih prvih.

12. julio

18 lipnja, 2013 kod 3:38 pm

COOL!!

13. Andreja Sironić

18 lipnja, 2013 kod 2:04 pm

Jako interesnanto!

14. Perviz Redzo

18 lipnja, 2013 kod 2:45 pm

imas iskustva sa bosancima ocito ccc

15. Andro Tomović

18 lipnja, 2013 kod 5:18 pm

tako je! a njome vlada veliki svizac! isti onaj koji mota čokoladu.

16. Elvis Popović

18 lipnja, 2013 kod 6:38 pm

Schauberger je ipak bio u pravu. Voda se nalazi i na mnogo većim dubinama nego se očekuje.

17. Doni Lanča

18 lipnja, 2013 kod 7:20 pm

Asti debilane…

18. Denis Babic

18 lipnja, 2013 kod 9:39 pm

imaju dobre burgije…hahah

19. Miro Ščuric

19 lipnja, 2013 kod 12:44 am

Zamislite da su probili rupu do pakla pa da van poiskaču: Đingis Kan,Hitler,Staljin,Slobo ,general Korade,papa Borgija,Muhamed i ostali vragovi.

20. d ario

19 lipnja, 2013 kod 9:59 am

@Max

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA možda da pređeš na lakše droge?

21. Max Majer

19 lipnja, 2013 kod 8:29 am

Andro! S obzirom da se baviš novinarstvom, mislio sam da bolje razmišljaš od od ovih psića i životinjica u kojima jesi, ako nemaš šta pametno za reći bolje ne reći ništa, jer pojma nemaš o tim stvarima a isto tako i ti Doni,

22. kiki

19 lipnja, 2013 kod 10:45 am

Ne znam zašto, ali cijeli taj projekt me podsjeća na čovjeka koji pilom reže granu na kojoj sjedi…

23. Kemal Kemo Karic

19 lipnja, 2013 kod 9:08 am

Miro Muhammed je Božiji poslanik jedan od stanovnika raja s toga kloni se toga a možeš komotno spomenuti tvoje svetce koje obožavate kako gore u paklu i kačavendu pedera

24. Bruno Karaica

19 lipnja, 2013 kod 12:44 pm

DEMANTIRAM -Najdublja rupa je ona koju su Hrvatski političari od 91.do sad stvorili u proračunu

25. kezo2000

20 lipnja, 2013 kod 9:18 am

Max gleda malo previse serija… Kao “Utočište” 🙂

26. Claudio

17 ožujka, 2015 kod 6:37 am

Pa mogli su nastaviti pa “dok ide ide”. Ali taj projekt je pokazao kako malo znamo o planetu na kojem živimo, mi smo samo treci kamencic od Sunca!

Više u Geografija i geologija