Znanost za početnike

Što bi se dogodilo da na Zemlji nema gravitacije?

(Credit: Zero Gravity Corporation)

Jeste li se ikad zapitali što bi se dogodilo da se gravitacija na Zemlji jednostavno – isključi!

Gravitacija je jedna od onih stvari koje u potpunosti uzimamo zdravo za gotovo. Zapravo, uzimamo zdravo za gotovo još dvije stvari: činjenicu da je uvijek tu, i činjenicu  da se nikada ne mijenja. Ako se Zemljina gravitacija počne značajnije mijenjati, to će imati ogroman utjecaj na gotovo sve,  jer su se sve stvari razvile u skladu s početnim stanjem gravitacije.

Prije nego što pogledamo na promjene u gravitaciji, treba razumjeti što ona jest . Gravitacija je privlačna sila između bilo koja dva atoma . Recimo da imamo dvije golf loptice na stolu . Između atoma tih dviju golf loptica postoji nevjerojatno malo gravitacijsko privlačenje. S druge strane, ako koristimo dva masivna komada olova i precizne instrumente, zapravo možemo mjeriti beskonačnu privlačnost među njima. To je tako samo kod velikog broja atoma na okupu, baš kao u slučaju planete Zemlje, gdje je snaga gravitacijskog privlačenja značajna .

U slučaju  “isključivanja“ gravitacije, stvari koje nisu priključene na Zemlji na bilo koji način bi odletjele u svemir. U zgradama , ljudi bi počeli plutati prema gore dok ne bi ostali na stropu. Na otvorenom, međutim, stvari bi plutale daleko od Zemlje. Zemljina atmosfera bi i sama otplovila u svemir! Neke stvari, poput stabala koje su ukorijenjene u Zemlji ne bi odletjeti jer se održavaju prema dolje. Međutim, sama Zemlja bi se najvjerojatnije raspala na komade i otplovila u svemir!

Razlog zašto se gravitacija na Zemlji nikada ne mijenja je zato što se masa Zemlje nikada ne mijenja. Jedini način da se odjednom promijeni gravitacija na Zemlji je da se promijeni masa planeta . No, promjena u masi dovoljno velika da dovede do promjene u gravitaciji neće se dogoditi u skorije vrijeme .

Izvor: HowStuffWorks

gravitacija, gravitacija i magnetizam, sta bi bilo da nema gravitacije, svemir gravitacija, velika masa jezgre zemlje

1. Mirko Jankovic

listopad 19, 2013 kod 10:00 am

Zanima me kako onda autorica clanka obrazlaze da gravitacija na zemlji nije svuda jednaka, iako je masa zemlje samo jedna?

2. Mirko Jankovic

listopad 19, 2013 kod 10:01 am

ESA’s GOCE mission has delivered the most accurate model of the ‘geoid’ ever produced. Red corresponds to points with higher gravity, and blue to points with lower gravity.

3. Josip Batrenjak

listopad 19, 2013 kod 10:06 am

nije jednaka gravitacija jer je zemlja blago spljoštena, na polovima je jača na ekvatoru slabija, ali je toliko slabija da je zanemarivo

4. Tomislav Pilija

listopad 19, 2013 kod 10:52 am

Kad bi se gravitacija “iskljucila” sve bi se raspalo na atome. Zemlja se krece (I okrece) toliko brzo da bi nestala za svega nekoliko sekundi. Hej, centrifuga je to. Mi bi se takodjer instantno raspali na atome te takvi otisli u svemir. Ne bi bilo letecih ljudi ni zgrada ni automobila. Samo hrpa atoma

• Goran Ivandić

listopad 19, 2013 kod 11:44 am

Da, slično sam mislio napisati (kad već pišu neka pišu ispravno)!

listopad 19, 2013 kod 11:56 am

Zašto se onda ne raspadnu materije koje odu sa Zemlje u bestežinsko stanje, odnosno, u prostor gdje nema djelovanja gravitacijske sile ?

• Nikola Klobučar

listopad 19, 2013 kod 3:49 pm

Tomislave, prvo prouči prirodne sile, a onda piši gluposti.

• Fahrudin Kuduzovic

listopad 19, 2013 kod 7:48 pm

Barba stogaj, astronauti nisu izasli iz gravitacionog polja.
      Po Njutnovoj relaciji svako tijelo koje ima masu je izvor gravitacionog polja. A beztezinsko stanje u kojem se nalaze ovi astonauti je “vjestacki” dobiveno.

5. Dare Mare

listopad 19, 2013 kod 11:18 am

Interesantno je da područje oko bermudskog trokuta ima najnižu gravitaciju

6. Tomislav Pilija

listopad 19, 2013 kod 12:20 pm

Barba Stogaj razmisli, Newton je skuzio davno (jabuka).

listopad 19, 2013 kod 12:27 pm

Nema to s jabukom veze. Nego, ovaj Vaš komentar sad stoji sam za sebe, jer je onaj prethodni izbrisan, a koji govori o raspadu materije ukoliko na nju ne djeluje gravitacijska sila.

• Jasmin Hibić

listopad 19, 2013 kod 12:38 pm

Mislim da je Stogaj u pravu jer je gravitacija ono što drži subjekte okupljene oko planeta dok je fizička, mehanička, ili biološka struktura subjekata nešto sasvim drugo. Primjera radi, zalijepite dva komada papira super ljepilom, ako nemate gravitaciju oni će se udaljiti od Zemlje ali se neće odvojiti jedan od drugog jer ih ne veže Zemljin magnetizam nego super ljepilo.

listopad 19, 2013 kod 3:50 pm

Kad smo kod “jabuke”, ona je otpala sa stabla i opalila Newtona po glavi…i njemu je sinulo. Međutim, jabuka je otpala u JEDNOM KOMADU, a ne dio po dio. Postoje sile mnogo jače od gravitacijske. Avion leti, npr., te prkosi gravitaciji, svladava njenu silu drugim silama, a o silama koje drže njegove dijelove zajedno ne treba niti govoriti. Kad smo kod gravitacije, nedavno se u Novalji na otoku Pagu dogodilo nešto nesvakidašnje… Naime, čovjeku je na glavu pala uginula ptica…a on, srećom, imao kacigu na glavi…a kaciga, napukla od siline udarca… Koje li su sve sile ovdje sudjelovale ? Ovako nešto, kad sve zbrojimo, možda se nikada ranije nije dogodilo.

• Jasmin Hibić

listopad 19, 2013 kod 7:19 pm

Energiju koju je tijelo male ptice prenijelo na kacigu motickliste možemo opisati formulom ‘ Ek = m x v2/2 ‘, a Newton bi nam mogao poslužiti kao klasični u američkim filmovima nerijetko viđen primjer motivacije slabima i nejakima jer je kao nedonošče koje je po rođenju navodno moglo stati u čašu za točeno pivo postigao neviđeni uspjeh na području fizike, matematike, i astronomije. Mislim da je to sa Isakovom jabukom koja ga je “klepila” u glavu ipak “fora” od koje je Isak dalje krenuo pojašnjavati gravitaciju radi uglavnom dva razloga. Prvi razlog – nepoznate i nedokučene pojave je ljudima najbolje objasniti na primjerima pa je tu i jabuka u vidu primjera, a drugi jer mu korištenjem jabuke kao neutralnog tijela u to vrijeme niko nije mogao reći da je lud. Naučnici su obično kroz istoriju doživljavani kao čudaci, luđaci, mađioničari ili nešto u tom negativnom smislu… pa su i zbog u sva otrkića bila uključena i posrednička tijela. U prilog ovoj tvrdnji mogu navesti da je i Arhimed povikao “Eureka” nakon što je izašao iz kupatila. 🙂 Što se tiče gravitacije kao pojma za nju su navodno znali i drijevni Egipćani koji su prema nekim dokumentarnim filmovima pri gradnji piramida koristili materijal pod nazivom “mufkuzt” na kojeg gravitacija navodno gotovo i ne djeluje.

listopad 27, 2013 kod 3:22 pm