FOTO: PIXABAY / POPSCI

Bakterije i virusi

U našoj DNK nalaze se neaktivni virusi iz davnine, a dva od njih mogla bi biti i opasna

Iako su prethodna istraživanja pokazala kako unutar našeg genetskog koda postoje neaktivni virusi ili njihovi fragmenti, a koje smo dobili od naših predaka, tim znanstvenika s University of Michigan i Tufts University otkrio je 18 novih virusa, od kojih bi jedan mogao postati i aktivan ako mu to organizam nositelja dopusti.

Proučivši genome 2.500 ispitanika, znanstvenici su otkrili tragove ukupno 36 različitih virusa koji su se nakupili u ljudskom genomu tijekom evolucije. Međutim, netko bi se mogao upitati na koji je način tolika količina strane tvari ušla u naš genetski kod?

Da bi se reproducirao, virus koristi DNK domaćina, implementirajući svoj DNK u stanice zaražene osobe. Kako dijeljenjem nastaju nove stanice domaćina, a time i novi nizovi DNK, istovremeno dolazi i do multiplikacije gena virusa. Našavši se u novim stanicama, genetski materijal virusa se aktivira, pretvarajući ih u pravu tvornicu virusa, koji potom ubacuju svoj DNK u još veći broj stanica.

Iako imunosni sustav ponekad uspijeva pobijediti virus, dotični nije u stanju riješiti se djelića virusa koji su se prethodno nastanili u DNK kodu zaražene osobe. Međutim, organizam je dovoljno jak isključiti tuđinski DNK, koji potom i dalje ostaje u organizmu, prenoseći se na potomstvo.

Štoviše, tijekom prijenosa neaktivnog DNK s generacije na generaciju dolazi i do mutacija navedenog, koji time dodatno gubi svoju sposobnost potencijalne aktivacije. Ipak, ako se aktiviraju djelići virusnog DNK, oni su u stanju napraviti ozbiljne zdravstvene probleme pojedincu.

I dok većina neaktivnih virusa zarobljenih u našem DNK nema u cijelosti očuvanu genetsku strukturu, pojavljujući se u tek malom dijelu populacije, do sad su otkrivena dva protovirusa s poprilično očuvanim DNK, koji bi mogli biti iznimno opasni ako se aktiviraju.

I dok je jedan od navedenih otkriven tijekom prošle godine, tim pod vodstvom dr. Jeffreya Kidda s University of Michigan i dr. Johna Coffina s Tufts University otkrio je drugi protovirus pod imenom Xq21.33, našavši ga X kromosomu. Iako zasada nije poznato porijeklo virusa, kao ni njegova štetnost, nedvojbena je činjenica kako je dotični toliko dobro očuvan da bi i danas mogao napraviti štetu ukoliko bi ga se aktiviralo.

Srećom, znanstvenici smatraju kako su šanse za aktivaciju navedena dva virusa iznimno mala, budući da ljudsko tijelo ima efikasne alate za neutralizaciju takvog tipa prijetnji.

Izvor: Proceedings of the National Academy of Sciences

1. Fencbook Mario Straga

ožujak 26, 2016 kod 10:33 pm

……? mnoštva teškostečenih gena-osobina u šumi kroz evoluciju se odričemo u potrazi za savršenim građaninom ;..tako da će novi supermarketski homočovjek izvisiti u međuakciji okoliša i elementarne samodostatnosti??

2. Nikola Lugovic

ožujak 26, 2016 kod 10:59 pm

Za transpozone se vec jako dugo zna i to nije nikakva novost.

• Znanost.com

ožujak 27, 2016 kod 12:22 pm

Poštovani, novost je da je otkriven novi, dosta očuvani DNK, baš kao što piše u vijesti. Stoga idući put preporučujemo čitanje cijele vijesti. 😉 🙂

• Nikola Lugovic

ožujak 27, 2016 kod 12:25 pm

Procitao sam vijest, samo se nadovezujem sa “novim” pojmom.

• Zdravko Razum

ožujak 27, 2016 kod 3:28 pm

Pravio si se pametan pa ti ga je nabio u pak malo, a

• Nikola Lugovic

ožujak 27, 2016 kod 3:28 pm

Da.

3. Gentijana Emsija

ožujak 27, 2016 kod 6:38 am

Nemogu da se nalaze virusi samo sekvence DNK koje su ostale kao trag nekog virusa ili sekvence koje se mogu upotrijebiti da nastane virus,bilo od strane labaratorije,bilo in vivo.Svaki organizam moze dati virus I to na hiljade njih,pa zasto ne I covjek…

4. Nemanja M Bulatovic

ožujak 27, 2016 kod 8:41 am

Svi smo mi po malo marsovci !

5. Tomislav Tomic