U zrakoplovnoj industriji traje velika utrka tko će prvi napraviti hipersoniču letjelicu koja će nadmašiti SR-71 Blackbird.
Iako je umirovljen još 1990-ih, špijunski veteran SR-71 i dalje drži rekord kao najbrži zrakoplov ikad, s postignutom brzinom od 3.540 km/h. Sada je cilj napraviti avion koji postiže brzine iznad 5 maha (hipersonične brzine, odnosno iznad 6.171 km/h), a Boeing misli da je osmislio pravi dizajn.
Beoing ne miruje – nakon što su na CES-u predstavili drona koji može podići više od 200 kilograma tereta, na SciTech forumu Američkog instituta za aeronautiku i astronautiku predstavili su model svoje sljedeće generacije demonstratorske hipersonične letjelice. Dupli rep i koncept krila koja se sužavaju prema vrhu još nisu odobreni za cjelovit razvoj, ali Boeingov voditelj hipersoničnog istraživanja rekao je da je ovo izvediv dizajn.
Boeingov trenutni dizajn gradi se na prethodnim uspjesima hipersoničnih letjelica, uključujući i bespilotni X-51, avion koji je srušio rekorde 2013. godine kada je brzinom od 5,1 maha letio tri i pol minute prije nego je ostao bez goriva i srušio se u ocean. Izazov nije samo u izgradnji aviona koji može postići brzine od 5 maha, nego i u tome da može usporiti kako bi sletio.
Kako bi riješili to pitanje, Boeing i Lockheed Martin ispituju dizajne s turbomlaznim motorima, tip motora koji se već dugo koristi u komercijalnim zrakoplovima, kako bi se postigle brzine od 3 maha prije nego se pogon zamijeni za dualni nabojno-mlazni motor (eng. ramjet) ili pulsno-mlazni motor (eng. scramjet). Ovi tipovi motora s kompresorom funkcionalni su samo na brzinama iznad 3 maha i mogu pružiti dovoljno energije da pokrenu letjelicu i do brzina iznad 5 maha.
Planovi koje Lockheed Martin ima za svoju letjelicu SR-72, koju razvijaju u suradnji s američkim Ratnim zrakoplovstvom i američkom vojnom agencijom DARPA, imaju sličan dizajn kao i letjelica koju je Boeing predstavio prošli tjedan. Datum lansiranja SR-72 bit će nekad u 2030. godini, iako postoje svjedoci koji su vidjeli bespilotnu demonstratorsku letjelicu iznad tvrtkinih postrojenja u Kaliforniji, što znači da su u Lockheed Martinu možda postigli puno više nego se očekivalo.
I Kina ima nekoliko aktivnih programa istraživanja i razvoja sustava hipersoničnog leta, uključujući i hipersoničnu svemirsku letjelicu i pulsno-mlazne motore koji su već testirani na brzinama od 7 maha (8.642km/h).
>> Najbrži zrakoplovi na svijetu
Neovisno o tome tko pobijedi u ovoj utrci, razvoj hipersoničnog leta promijenit će budućnost putovanja, istraživanja i vojnog angažmana – za svakoga.