Biologija

Kako se stvaraju godovi?

kako-nastaju-godovi

Presjekom nekog stabla starijeg od godinu dana vide se naizmje­nični svijetli i tamni krugovi.

Po jedan svijeti i jedan tamni krug čine godišnji prsten, ili godinu; Godovi se razlikuju po širini i mnogim drugim detaljima. Te razlike prouzro­kovane su vremenskim prilikama što su vladale za vrijeme određenog godišnjeg doba.

Zašto su krugovi svjetlije boje, a zašto tamni­je?

Zato što drvo različito raste u raznim godi­šnjim dobima. U proljeće i rano ljeto stanice drveta su veće i imaju tanje zidove te zato izgledaju svjetlije. U kasno ljeto stanice su manje, imaju debele zidove i nalaze se čvrsto priljubljene jedna uz drugu, tako se stvaraju tamniji krugovi.

Starost drveta može se odrediti brojanjem godišnjih prstenova.

Znanstvenici često promatraju i proučavaju godove da bi saznali kakve su bile vremenske prilike prije više godina u raznim dijelovima svijeta.Kad drvo raste, njegovo stablo nije jedini dio koji se iz godine u godinu povećava. Raste i njegova kora. Naime, drvo ima tanak prsten živih stanica koje se dijele između stabla i kore, kambij. Nove stanice, koje se formiraju na unutarnjoj strani kambija, postaju drvo, a one na njegovoj vanjskoj strani čine koru.