Jesmo li spremni na sljedeći veliki tsunami u Sredozemlju?

Klima

Jesmo li spremni na sljedeći veliki tsunami u Sredozemlju?

Mediterranean_Sea_16.61811E_38.99124N

Sredozemno more ili Mediteransko more (Image credits: NASA)

Prošlo je gotovo stoljeće od zadnjeg europskog većeg tsunamija, 13 metara visokog vala kojeg je uzrokovao potres na obali Sicilije i koji je bio odgovoran za otprilike 2000 smrti. Ponekad su tsunamiji u Sredozemnom moru mnogo destruktivniji – velika vulkanska erupcija na otoku Tera (Santorini) prije otprilike 3500 godina, proizvela je val koji je uništio čitavu civilizaciju – Minojsku, te možda vodi do legende o Atlantidi.

Milijuni ljudi danas žive na obali Sredozemnog mora, no vulkani i potresi nisu se promijenili. Novo istraživanje objavljeno u časopisu Ocean Science sugerira da bi čak i umjereni potres u istočnom Mediteranu mogao prouzročiti tsunami koji bi bio poguban za 130 milijuna ljudi koji žive na obali.

Razarajući tsunami koji je pogodio Indoneziju i okolicu 2004. i Japan 2011. godine alarm su za budućnost. Od početka stoljeća zabilježeno je 177 tsunamija, od kojih se četiri javilo u Sredozemnom moru. Ta četiri tsunamija bila su relativno slaba i nitko nije poginuo. No, povijest i seizmologija dokazuju da stižu i puno opasniji valovi. Jesmo li spremni za njih?

Sredozemno more podložno je tektonskoj i vulkanskoj aktivnosti zbog sudara Afričke ploče i zapadnog dijela Euroazijske ploče. Sudar se odvija već 65 milijuna godina i stvara Alpe, koje i dalje rastu, te je zatvorio more Tetis koje je jednom razdvajalo oba kontinenta.

Danas je Sredozemno more ostatak mora Tetis i također se smanjuje, s obzirom da se Afrička ploča kreće prema sjeveru, i to 2,5 cm godišnje. Ne postoji jasna granica između ovih dviju ploča, pa je mediteranska regija iskrižana aktivnim linijama. To je, uz kretanje tektonskih ploča, ono što proizvodi kompleksnu tektonsku sliku aktivnosti i rizik od potresa.

image-20150827-375-1xaar9j

Helenska arka – jedno od lokacija gdje afrička ploča udara o euroazijsku. (Image credits: MIkenorton / NASA, CC BY-SA)

Značajno je da tektonika regije nije nimalo slična tektonici u Indoneziji ili Japanu. U Tihom i u Indijskom oceanu, tektonska katastrofalna aktivnost većinom je u obliku podvlačenja, gdje se jedna ploča podvlači pod drugu i nestaje u plaštu. Veliki su potresi uobičajeniji za takva područja, područja podvlačenja, te često rezultiraju nestankom dijela morskog korita, što pak izaziva vrlo velike tsunamije.

Iako postoje i područja podvlačenja u Sredozemnom moru, njihova aktivnost je mnogo, mnogo manja, što dovodi do manjeg nestanka morskog dna i manjih tsunamija. Znanstvenici imaju dokaz koji sugerira da se sicilijanski tsunami 1908. godine nije dogodio kao rezultat podvlačenja, već potresa zbog kretanja morskog dna.

Često nije presudna veličina tsunamija (ili bilo koje prirodne katastrofe) koja rezultira katastrofalnim posljedicama, već gdje udari. Najveći tsunami ikad dogodio se na Aljasci 1958. godine. Bio je to 30 metara visok val koji je bio dovoljno moćan da se prolije 500 metara unutar kopna, no bio je poguban za samo petero ljudi. Za usporedbu, indonezijski tsunami 2004. godine u nekim je dijelovima bio visok 24 metara, no udario je na gusto naseljeno područje i zbog toga je ljudska katastrofa bila gotovo nezamisliva.

Imajući to u vidu, mediteranski tsunamiji poprilično su rizični. Otprilike 130 milijuna ljudi živi na obali Sredozemnog mora, većina u velikim gradovima poput Barcelone i Alžira (s populacijom od 1,6 milijuna stanovnika), Napulja i Tripolija (1 milijun stanovnika), te Aleksandrije (4 milijuna stanovnika) i Tel Aviva (400 000 stanovnika) na istoku.

samaras_karambas_archetti__animationcrete

Potres na obali Krete šalje tsunamije diljem istočnog Mediterana. ( Image credits: Samaras et al, Ocean Science)

Rizik je još i veći jer je Sredozemno more relativno malo i zatvoreno, što znači da bi se bilo koji tsunami mogao proširiti diljem cijele površine Sredozemnog mora. Vrijeme upozorenja i bijega, kako bi se smanjile ljudske žrtve, bio bi također malen. Bila bi to i ekonomska katastrofa jer je obala Sredozemnog mora puna industrijskih postrojenja.

Jako se malo može učiniti po pitanju samog tsunamija – seizmička i vulkanska aktivnost ne može se spriječiti ni potpuno točno prepoznati. Međutim postoji određena procedura koja se može, a u nekim slučajevima već se i jest poduzela kako bi se smanjili potencijalni udari mediteranskih tsunamija.

Nakon indonezijskog tsunamija 2004. godine UNESCO je osnovao Međuvladino koordinacijsko udruženje za rano upozorenje od tsunamija i migracijski sustav u sjeveroistočnom Atlantiku, Sredozemnom moru i povezanim morima (eng. Intergovernmental Coordination Group for the Tsunami Early Warning and Mitigation System in the North-Eastern Atlantic, the Mediterranean and connected seas – ICG/NEAMTWS ICG/NEAMTWS). Ovo udruženje odgovorno je za nadgledanje seizmičkih aktivnosti, razine mora i drugih relevantnih podataka, te objavljivanje upozorenja kad je potrebno.

Razvija se sustav ranog upozorenja, no smatra se da je još dalek put do iskoristivosti i rasprostranjenosti takvog sustava upozorenja. Prema tome, obrazovanje rizičnih skupina je ključno kako bi se na vrijeme prepoznali rani znaci tsunamija i u skladu s tim djelovalo.

Nažalost, moglo bi doći do velikog, razarajućeg tsunamija u Sredozemnom moru prije nego što će se ova upozorenja i apeli za izgradnju obrane od tsunamija početi shvaćati ozbiljno. Možemo se jedino nadati da val, jednom kad dođe, ne bude toliko razarajuć kao što bi mogao biti.

Izvor: http://www.iflscience.com/environment/are-we-prepared-next-big-mediterranean-tsunami

1. Mateo Suki

1 rujna, 2015 kod 5:16 pm

rođeni spremni

2. Dominik Tucić

1 rujna, 2015 kod 5:17 pm

Selo moje na brdašcu 😛

3. Milan Kovačević

1 rujna, 2015 kod 5:21 pm

Pre će Treći Svetski rat, nego li ovo.

4. Hans Grace

1 rujna, 2015 kod 5:24 pm

Ovdje bi valjalo da ima neka jasna kvalifikacija. Svjedokom sam da se i valovi od 4-5 metara, nazivaju cunamijima. Po meni se sve ispod 20 m visine ne bi smjelo nazivati cunamijem.

• Anthony Medved

1 rujna, 2015 kod 5:45 pm

Ti si neobrazovan i glup. Tsunamiji se zovu zbog metode nastanka. Val koji ide cijelom visinom od povrsine do dna. Na otvorenom moru ne prelaze metar visine nego tek krenu rasti kad dolaze u plice more. Sva morska voda se povlaci i izdize u visoki val. Imas google, istrazi prije nego jedes govna

• Anthony Medved

1 rujna, 2015 kod 5:46 pm

Po tebi.. Pfff smijesno

• Hans Grace

1 rujna, 2015 kod 5:52 pm

A ti si po rijecniku siguran dokaz “obrnute evolucije”. Pozdrav.

• Mihaela Stipić

1 rujna, 2015 kod 7:02 pm

Baš…ljudi odmah vrijeđaju..stoka, ne smiješ ni pogriješiti više…

• Damir Troskot

1 rujna, 2015 kod 8:41 pm

ti “Međede”ne vriđaj odma čovika,svi znamo što je tija reći,i ja se slažem s njim

• Nikola Jez

2 rujna, 2015 kod 12:01 am

Anthony Medved ako je netko neobrazovan i glup, to si ti. Ja se slažem u potpunosti sa čovjekom. Tvoje obrazovanje se vidi iz priložene kulture. Ispast ću nekulturan al jedi govna. Lepinju ti šaljem poštom.

5. Igor Marijan Reberski

1 rujna, 2015 kod 5:43 pm

DA ! dajte više ,nije bilo dugo nekog cirkusa…. ajmo cujzleka u sredozemlje SAD !

6. Anthony Medved

1 rujna, 2015 kod 5:46 pm

Daj boze

7. Dejan Buranji

1 rujna, 2015 kod 5:56 pm

Sredozemlje je preplitko za neki veliki tsunami tako da…

8. Danijel Rospacher

1 rujna, 2015 kod 6:17 pm

Evo,samo da obucem kupace pa cu bit spreman. 😀

9. Saša Reljić

1 rujna, 2015 kod 6:21 pm

Spreman

10. Zoran Šustek

1 rujna, 2015 kod 6:26 pm

Za tri!!!!

11. Josip Kontić

1 rujna, 2015 kod 6:51 pm

Uvijek će biti budala i rata, samo cunamivi su rijetkost…

12. Marko Škrabo

1 rujna, 2015 kod 6:56 pm

13. Rasim Miljkovic

1 rujna, 2015 kod 7:01 pm

Spremni smo za vase lazi.

14. Mijo Granic

1 rujna, 2015 kod 7:13 pm

ovi novinari vise nemaju sta za pisat pa pisu gluposti … ja cu ko imigranti u njemacku tamo san siguran hhah

15. Johnny Goldfinger

1 rujna, 2015 kod 7:44 pm

Nas u Slavoniji boli kurac za tsunami,a jos vise za veliki tsunami….

16. Emir Zunic

1 rujna, 2015 kod 8:24 pm

Ode Konjic u pm 🙁

17. Damir Troskot

1 rujna, 2015 kod 8:47 pm

jedino ako komet udari u sredozemlje,drukčije teško da bi nam smočilo noge…

18. Davor Kolak

1 rujna, 2015 kod 9:03 pm

ajde da nas više potopi, jedva čekam.

19. Davor Krizmanić

1 rujna, 2015 kod 9:17 pm

Ha da…tako i ja..ako se dogodi Tsunami..odo ja u Njemačku..hahah !! 😀

20. Ivan Tokic

1 rujna, 2015 kod 10:11 pm

Jesmo, evo jedva ga cekamo

21. Ana Ferenčak

2 rujna, 2015 kod 1:42 am

Nije ovo ocean!!!

22. Petar Čilaš

2 rujna, 2015 kod 5:11 am

neće Hrvatsku LoL

23. Johnny Goto

2 rujna, 2015 kod 8:52 am

ajte (na brač)

24. Đingis Jan

2 rujna, 2015 kod 9:22 am

Ja sam spreman, kupio sam kupaći. Jedino što mi je prijateljica posudila luftić na samo nekoliko dana,tako da se nadam da će uskoro.

25. Nenad Okanović

2 rujna, 2015 kod 12:24 pm

jl to ideja za isil ili šta

26. Moreno Srebovt

2 rujna, 2015 kod 12:25 pm

Lajkam ovu objavu jer ste smijesni :’)

27. Stanislav Knezi

2 rujna, 2015 kod 2:25 pm

Zna se na Balkanu šta biva kada su spremni!

Više u Klima