Vlasnici pametnih telefona često mogu čuti različite savjete u upute kako koristiti svoje baterije. U moru različitih informacija i dezinformacija, teško je ponekad razlikovati što je istina, a što ne.
Kako bismo odgovorili na neke od najvećih mitova o baterijama, odlučili smo ih istražiti i donijeti vam konačnu presudu, radi li se samo o mitovima ili pak ima i istine u nekima od njih.
ISTINA: Čak i kada je vaša baterija na 100 posto, još uvijek ima mjesta za malo više napunjenosti
U vašoj bateriji pametnog telefona ima više energije nego što postotak prikazan sugerira, ali ako biste tu energiju koristili, znatno biste smanjili ukupni vijek trajanja baterije. U središtu ovog problema je delikatan kompromis koji kreiraju proizvođači. Povećavanje dostupne napunjenosti unutar baterije smanjuje broj puta koje baterija može biti napunjena i ispražnjena bez oštećenja unutarnje strukture. Kako bi baterije trajale stotine ili tisuće ciklusa punjenja, proizvođači postavljaju ograničenja na količinu energije koju baterije mogu ispuštati.
Da biste razumjeli zašto, morate znati malo o tome kako baterije rade. Unutrašnjost većine litij-ionskih baterija, poput onih u pametnim telefonima, prijenosnim računalima i električnim automobilima, sastoji se od dva sloja: jedan od litij-kobaltnog oksida i drugi od grafita. Energija se oslobađa kada se litij-ioni kreću iz sloja grafita prema sloju litij-kobaltnog oksida. Kada napunite bateriju, jednostavno pomičete te litij-ione natrag—iz sloja litij-kobaltnog oksida natrag u grafit.
Ovdje dolazimo do problema s vijekom trajanja baterije i ciklusima punjenja. Ako premjestite previše tih litij-iona iz sloja litij-kobaltnog oksida, cijela struktura sloja se poremeti. Dakle, iako je moguće napuniti bateriju iznad 100 posto, jedini način da to postignete je izvlačenjem više tih ključnih litij-iona.
Zato proizvođači postavljaju ograničenja na količinu napunjenosti u njihovim baterijama.
ISTINA: Punjenje telefona u načinu zrakoplovnom načinu ubrzat će punjenje
Čest savjet kako ubrzati punjenje telefona kada žurite je staviti ga u zrakoplovni način. To znači da su sve radiofrekvencije isključene, pa nećete imati nikakvih podataka putem mobilne mreže, a vaše Bluetooth i Wi-Fi veze također će biti prekinute. Teoretski, budući da vaš telefon radi manje posla, baterija bi se trebala brže puniti, zar ne? To je tehnički točno, ali razlika u brzini ispostavlja se prilično minimalnom. Točnije, takav način punjenja skraćuje vrijeme punjenja oko samo četiri minute.
ISTINA: Imati Wi-Fi i Bluetooth uključene u pozadini značajno smanjuje trajanje baterije
Osim zaslona, jedan od najvećih potrošača baterije je energija koju vaš telefon troši pokušavajući pronaći i povezati se s Wi-Fi ili podatkovnim mrežama. Ako ste primijetili da vam baterija brzo opada dok ste u vlaku ili autobusu, vjerojatno je zato što vaš uređaj radi prekovremeno kako bi se povezao s mobilnom mrežom. Smanjenje svjetline zaslona i vremena potrebnog za uspavljivanje vašeg telefona također su jednostavni načini za produljenje vijeka trajanja baterije.
NIJE ISTINA: Punjenje telefona putem računala ili prijenosnog računala oštetit će bateriju.
Opet se vraćamo na ranije spomenute litij-ione. Što sporije punite bateriju, manje naprezanja stavljate na litij-ione i strukture koje ih prihvaćaju, a manje potencijalne štete na bateriju. Zato proizvođači postavljaju ograničenja na uređaje kako se ne bi punili prebrzo.
NIJE ISTINA: Ostavljanje punjača uključenog u utičnici i uključenog troši energiju
S punjačima za telefone vjerojatno ne trošite nikakvu energiju ako nema uređaja priključenog na njih. Što se tiče kabela za televizor ili prijenosno računalo, oni su malo pametniji jer često troše malu količinu energije dok čekaju da se televizor ili drugi uređaj pokrene iz stanja pripravnosti. U prošlosti je potrošnja energije tih uređaja činila do 10 posto prosječnog računa za energiju kućanstva, ali nedavne promjene u propisima znače da sada troše relativno malu količinu energije.
NIJE ISTINA: Treba pustiti bateriju da se potpuno isprazni do 0 posto prije ponovnog punjenja
Čudno, ali baterije su pod najvećim opterećenjem kada su potpuno napunjene ili potpuno ispražnjene. Pravo optimalno stanje za bateriju je 50 posto napunjenosti, što znači da je polovina njenih pokretnih litij-iona u sloju litij-kobaltnog oksida, a druga polovina u sloju grafita. Ovaj ravnotežni položaj stavlja najmanje opterećenje na bateriju i povećava broj ciklusa punjenja koje može podnijeti prije degradacije.
Dakle, ako zaista želite produžiti životni vijek svoje baterije što je više moguće, trebali biste održavati njezinu napunjenost između 20 i 80 posto.